Foto: Morten Bo Johansson

BLOG 5: Skov og oprindelige folk

Chiquitanos og skovene

André Mildam, som er projektansvarlig i miljøorganisationen Verdens Skove, har inviteret os med ud til en landsby for oprindelige chiquitanos-folk. Landsbyen hedder Santa Monica og er beboet af 36 familier. Her arbejder Verdens Skove med at støtte landsbyens skovdrift, men også med at udnytte området bedre til f.eks. at gro kaffe og udvinde olie af nødder.

”Bolivia er et fantastisk land med en masse potentiale og fantastisk natur, men man står over for en række problemer. Der er for meget fokus på kortsigtede økonomiske løsninger i stedet for bæredygtige løsninger,” forklarer André. ”I de seneste 13 år har man fældet 2,6 millioner ha. skov i Bolivia, hvilket rundt regnet svarer til 5 millioner fodboldbaner. Det er det, som vi i Verdens Skove forsøger at sætte en stopper for ved at støtte bæredygtig brug af skovene og en bedre udnyttelse af skovområderne til f.eks. mad.”

Santa Monica

Vi starter vores besøg i Santa Monica hos en slagfærdig kvinde, Santa Barba, og hendes mand Bernadino, som vi tidligere mødte til hest med en stor klase bananer. Vi står i det lille grønne område, hvor de to dyrker alverdens nyttige planter, f.eks. kaffe, papaya, cashew og mandariner og blandet med det, har de plantet træer af høj kommerciel værdi såsom mahogni. Verdens Skove har støttet parret med planter, men det hårde arbejde er op til de to. ”Der går et år eller mere, før kaffeplanterne er klar, så vi kan få en større mængde kaffebønner,” fortæller Santa, som har været gift med Bernadino i 47 år. I mellemtiden høster de f.eks. bananer og nødder fra området.

”Når vi støtter mennesker i at diversificere brugen af deres område, så handler det også om, at jo mere de kan dyrke på et lille areal og i sammenhæng med skoven, jo mindre behøver de at fælde skov til formålet,” forklarer André. ”Men det er vigtigt at forstå, at vi ikke kommer her som organisation og gør arbejdet for folk. Der skal komme initiativ fra de lokale,” slutter han.

Cusiolie

I landsbyen udvindes olie af cusinødder. Palmerne vokser i store mængder i området, og olien kan sælges til hår- og hudpleje. Det er landsbyens kvinder, som står for produktionen. Rosas Guasace, som leder kvindeprojektet, viser os, hvordan de også udvinder copaibaolie imod mavepine og laver sæbe og gærede frugtdrikke.

Vi slår telte op i ét lokale ved siden af kirken. Og mens natten falder på, samles vi for at spise ved et af de små huse. Vi får et solidt måltid mad, imens grise, høns og hunde render om benene på os, og der bliver fortalt historier.

I skoven

Tidligt op og afsted! Vi kører imod landsbyens skovområde. Verdens Skove har været involveret i at få lavet en god og stabil skovdrift med hensyn til naturen. På sigt vil man se på mulighed for FSC-certificering af området.

I Bolivia ligger meget af løsningen på skovrydningen hos de oprindelige folk, fordi de har rettighed til store og sammenhængende skovområder.

Det er en stor gruppe, som vi tager af sted med fra landsbyen denne morgen. Skovgruppen skal i år arbejde i et 364 ha. stort skovområde og står selv for at fælde, hente træet og i sidste ende også få det solgt. Pengene går til fælles interesser i landsbyen. Der er f.eks. bygget 32 små huse til landsbyboere for pengene, og endnu 32 skal opføres.

Styr på træerne

Vi får vist, hvordan man måler træerne op, og hvordan man lader hver 5. af de mest kommercielle arter stå som frøspreder. Vi ser også et sted, hvor der er fældet for et år siden, og skoven er ved at indtage området igen.

Skovgruppen her får faktisk ofte besøg, fordi man gerne vil lære af deres skovdrift. F.eks. har de lige haft besøg fra Mexico. Det ligger godt i tråd med Verdens Skoves ambition om at skabe modeller til efterfølgelse for andre.

Santa Monica og skov

Santa Monica, Palestina, Monte Verde og fire meget små landsbyer under fællesnavnet Makanaté, er syv ud af 128 Chiquitano-landsbyer i Bolivia, hvor Chiquitano-folket udgør 3,6 procent af den samlede befolkning. Tilsammen forvalter de syv landsbyer 35.714 hektar skov, der forventes at stige til næsten 50.000 hektar indenfor de næste par år.

Området er hjemsted for en speciel flora og et artsrigt dyreliv med flere truede arter såsom jaguar og harpy-ørn, som kræver store og relativt uforstyrrede skovområder.