Hundredetusinder af kvæg har mistet livet i tørken, som er en af de mange negative konsekvenser af klimaforandringerne. Foto: La Palabra del Beni

Bolivia oplever værste tørke i 25 år

Det var kun fem år siden Bolivia sidst blev ramt af alvorlig tørke. Nu er landet igen ramt af kritisk tørke, der ifølge Bolivias regering er den værste i 25 år, skriver Mongabay.org. Selvom landet står midt i en menneskelig og miljømæssig krise, er der dog muligheder for at gøre noget lokalt og internationalt.

Af Jonas Schmidt Hansen

Når klimaforandringerne løber løbsk går det især ud over verdens fattigste lande. I Bolivia er 142 ud af 339 kommuner i undtagelsestilstand efter at tørken har hærget afgrøder og kostet hundredetusinder af husdyr livet. Næsten 300.000 ha afgrøder har taget skade, omkring 370.000 kvæg er døde og omkring 1450.000 familier er direkte påvirket af tørken. Udover direkte konsekvenser for mennesker, har tørken alvorlige negative konsekvenser for miljøet og biodiversiteten. Poopo søen, der er landets næststørste sø og tidligere et vigtigt område for landets biodiversitet, er tørret ud. Det er sket som en del af tørken, men også på grund af overforbrug af vand til landbrug og mineindustrien.

Dog er der stadig håb. Ifølge Lisbet Christoffersen, der er Ph.d. studerende i naturressourcer og udvikling ved Verdens Skove, er det ikke for sent. Men det kræver, at de internationale klimamål, der er underskrevet på COP21 bliver fulgt, og at man også i Bolivia tager miljømiljømæssige ødelæggelser som skovrydning seriøst.

”Det vi ser i Bolivia er et tydeligt eksempel på konsekvenserne af den globale opvarmning. Det er nok det største menneskeskabte problem, vi står overfor, og det er noget verdens ledere skal prioritere derefter,” siger hun.

”Hvis man tager problemet seriøst og handler efter klimamålene vil vi kunne mindske skaderne. Dog kan man også lokalt gøre en forskel. De tropiske skove kan være med til at stabilisere klimaet lokalt og opfange og holde på vandet. Derfor skal skovene bevares, og ikke fældes. Man kan også med fordel hjælpe lokale småbønder og oprindelige folk med at diversificere afgrøderne og lave skovlandbrug, så de er mindre sårbare overfor tørke, sygdomme og insektangreb. I dag går politikken i Bolivia omvendt mod mere skovrydning og monokultur i landbruget. Det er kun med til at øge de miljømæssige og menneskelige problemer,” forklarer hun.

Regeringen har lovet millioner af dollars til dyrefoder, vand, mand og dyr som erstatning og hjælp til bønder i nød og allerede uddelt nogen nødhjælp. Desuden har regeringen lovet at opføre vandledninger og vandtanke, der vil kunne hjælpe berørte områder. Men mange frygter alligevel, at det kun vil være et plaster på såret. For det er ikke nødvendigvis nok, og det kan ikke nødvendigvis hjælpe med at rede næste års høst.

Verdens Skove arbejder i Bolivia med at bevare landets tropiske skove og sikre de lokales muligheder og rettigheder for at leve bæredygtigt i og omkring skovene. Skovene er ikke mindst vigtige at bevare i kampen for at undgå global opvarmning, og omvendt er den hastige skovrydning en af de store syndere i klimaforandringerne.