KONKURRENCE: Vind billetter til forpremieren på Slangens Favntag

KONKURRENCE: Vind billetter til forpremieren på Slangens Favntag

Dansk premiere på Oscarnomineret colombiansk film, der er en hyldest til de samfund og kulturer der er gået tabt i Amazonas regnskov.

De opdagelsesrejsende har fortalt deres historie. Det har de indfødte ikke – dette er deres historie” - Ciro Guerra.

’Slangens Favntag’ er tredje spillefilm fra den colombianske instruktør Ciro Guerra (kendt for Djævlens Trækspil). Filmen er først og fremmest en hyldest til de samfund og kulturer, der gennem årene er gået tabt i Colombias jungle og samtidig en vild og gruopvækkende rejse ind i kolonialismens mørke hjerte.

Filmen handler om de to vestlige opdagelsesrejsende, hhv. Theodor Koch-Grünberg og Richard Evans Schultes, der med 31 års mellemrum begiver sig ind i Amazonas regnskov på jagt efter den sagnomspundende og hellige Yakruna-plante. Historien fortælles gennem shamanen Karamkates øjne, hvilket giver et helt andet billede af naturen og historien end hvad man er vant til.

Respekt for natur og oprindelige folk
Slangens Favntag er den første film i tre årtier, der er blevet filmet on location i Amazonas regnskov, den er skudt på 35mm-film og har tilmeld også, som den første colombianske film, en amazonisk karakter i hovedrollen. Denne amazoniske hovedrolle udgøres af shamanen Karamakate, gennem hvis øjne vi oplever junglens skønhed og kraft. Naturen er både smuk og grusom og i Karamakates mytiske og urgamle forbindelse til floden, junglen og dyrene og der præsenteres en verdensforståelse, der ligger langt fra vores egen.

’Slangens favntag’ nærer en stor respekt for junglens oprindelige folkeslag og kulturer, der alle er blevet taget med på råd under tilblivelsen af filmen. Som et tydeligt eksempel på dette, bliver der talt hele ni sprog i filmen, hvoraf fire er oprindelige sprog, der stammer fra Amazonasregionen - cubeo, huitoto, wanano og tikuna.

Filmen er den første colombianske film, der er blevet Oscarnomineret for bedste udenlandske film 2016 og har premiere i udvalgte biografer landet over d. 19. maj.

Du kan vinde billetter til forpremieren onsdag d. 18. maj på denne smukke filmoplevelse. Det eneste du skal gøre er at tilmelde dig vores nyhedsbrev her.

Konkurrencen slutter fredag d. 13. maj kl. 12. Vinderen får direkte besked.