Oprindelige folk kæmper mod stort olieudslip i peruviansk Amazonas

Oprindelige folk kæmper mod stort olieudslip i peruviansk Amazonas

I den peruvianske del af Amazonas er både naturen og de oprindelige folk i disse dage meget påvirket af et olieudslip, som er forsaget af en beskadiget olieledning. Det har ført til udslip af omtrent 3000 tønder olie og påvirker mere end 8000 mennesker.

Udslippet af olie er sket over to omgange ved brud på olieledninger.

Den 25. januar gik der læk på den nordlige peruvianske olieledning, som løber i Loreto området langs Chiriaco floden. Bruddet på olieledningen førte til udledningen af omtrent 2000 tønder olie ud i floden. Denne hændelse påvirker mindst omtrent 5000 mennesker, herunder primært oprindelige folk, der lever de ramte områder.

Allerede i februar lækkede 1000 tønder olie mere ud i floden, og forurenede områder i Wampis folkets territorium – hvilket påvirker yderligere 3500 mennesker. Det skriver Amazon Watch.

Flere af de oprindelige folk, som lever i området, er afhængige af floden for at få vand og fisk som kilde til protein. Både vandkvaliteten og fiskebestanden er hårdt belastet af olieudslippet. Olieudslippet er forsaget af oliefirmaet Petro Peru, som har lovet en fuld rensning af floden for olie samt levering af mad og vand.

Også den omkringliggende natur er i høj grad påvirket af olieudslippet. Ifølge Mongabay.com har Perus miljøminister Manuel Pulgar-Vidal bekendtgjort, at genskabelsen af flora og fauna i de påvirkede områder, Loreto og Amazonas, kan tage helt op til et år.

Dog hævder Perus præsident, Ollanta Humala, at omtrent 90 % af olien er blevet genindvundet. Regeringen kræver alligevel en bøde for, at olieledningerne ikke er blevet vedligeholdt, og Petro Peru skal indtil videre betale lige under 24 mio. kr. som bod. Det skriver Think Progress.

Nikolai Lang, kommunikationschef hos Verdens Skove, udtaler: ”Det er frygteligt, at der bliver taget så let på vedligeholdelsen af olieledningerne, at en sådan situation overhovedet kan opstå – endda af flere omgange. Olieudslippet har store, negative konsekvenser for både lokalbefolkning, skov og natur, og det er utroligt vigtigt, at det ansvarlige olieselskab, Petro Peru, bliver holdt til ansvar for sine handlinger, som er tilfældet her."

Verdens Skove arbejder ikke i Peru, men foreningen arbejder med at styrke oprindelige folks rettigheder i andre Latinamerikanske lande, så de oprindelige folk står stærkere i forhold til miljøproblemer.