​Danske pensionskasser har medansvar for rydningen af regnskov

​Danske pensionskasser har medansvar for rydningen af regnskov

Af Hlif Linnetved, talsmand for klima og skov i Verdens Skove

For et par uger siden kom det frem, at medlemmerne i danske pensionskasser i stigende grad presser deres bestyrelser til at frasælge investeringer i fossile brændsler som kul, gas og olie.

I Verdens Skove er vi selvfølgelig glade for, at pensionskasserne bevæger sig i en mere bæredygtig retning. Men hvis de virkelig tager klimaet alvorligt, bør de kigge deres porteføljer igennem en ekstra gang.

En rapport fra Danwatch viser nemlig, at flere store danske pensionskasser investerer millioner af kroner i den hastigt voksende palmeolieindustri, som er en af de allerstørste årsager til, at verdens tropiske regnskove forsvinder.

Når hundredevis af hektar uerstattelig regnskov hver dag fældes til fordel for nye palmeolieplantager, har det en lang række alvorlige konsekvenser. Det bidrager til den globale afskovning, der allerede nu forårsager cirka 15 procent af al menneskeskabt CO2-udledning. Det går ud over den lokale flora og fauna og de utallige lokalsamfund, der lever i og af skovene. Og så er palmeindustrien tilmed forbundet med et utal af skandaler, der strækker sig fra anklager om jordtyverier i Uganda, omfattende brug af nogle af de allermest skadelige pesticider, til farlige og ukontrollerede skovafbrændinger i Indonesien.

Selvom mange palmeolievirksomheder formelt har forpligtet sig på at respektere menneskerettigheder og bæredygtige miljøstandarder, er det kun et fåtal, der gør det i praksis. Et af de helt store problemer i producentlandene er nemlig den manglende lovgivning til at sikre skovenes beskyttelse og oprindelige folks rettigheder til den skov, de bor i. Det tyder ikke på, at det bliver bedre, før investorerne selv stiller større krav om bæredygtighed.

Pensionskasserne bør altså ikke løfte den grønne fane, før de tilpasser deres investeringer efter, hvad der skaber positive forandringer på palmeoliemarkedet. Investeringerne skal nemlig følges op med krav om målbare og ambitiøse kriterier for bæredygtig produktion og sikringen af troværdig og uafhængig kontrol. At tage ansvar for klimaet er også at tage ansvar for regnskoven!

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.