Bådsnæbshejre af Carl Christian Tofte - ét af årets nye nye regnskovscertifikater

En skør fugl og en Jesus-øgle: Årets nye regnskovscertifikater

Verdens Skove er kendt for vores regnskovscertifikater, der støtter bevarelse af regnskov i det sydøstlige Nicaragua ved det Biologiske Reservat Indio Maíz. Verdens Skove udgiver hvert år til jul nye certifikater, som er populære blandt samlere. I år er det en skør fugl og en Jesus -øgle, der viser regnskovens utrolige mangfoldighed af liv.

Af Nikolai Lang

Verdens Skove er kendt for sine regnskovscertifikater, der bevarer et konkret stykke regnskov ved det biologiske Reservat Indio Maíz i Nicaragua. Siden regnskovscertifikaterne blev relanceret i begyndelsen af 10erne, har køberne af regnskovscertifikaterne bevaret 1350 hektar regnskov.

Man bestemmer selv hvor meget regnskov man vil give og bevare. Et typisk valg er 500 kvadratmeter og dét koster 214 Dkr. 75% går direkte til regnskovsprojektet, 18% til oplysningsarbejde i Danmark og 7% til administration.

Mange køber regnskovscertifikaterne hvert år som en form for familietradition. Derfor udgiver vi hvert år nye flotte regnskovscertifikater, der viser regnskovens store, vilde, flotte, mærkelige og spændende mangfoldighed af dyr og planter.

I år er det igen Carl Christian Tofte og Emil Landgreen, som har tegnet de nye regnskovscertifikater.

Carl Christian Tofte er muligvis Danmarks bedste fugletegner. Han har en stor produktion bag sig og er oprindelig uddannet fra Danmarks designskole.

Her er hans Bådsnæbshejre for 2018.

Om bådsnæbshejren

Bådsnæbshejren har et stort og bredt næb og en vild manke. Men hvad der i nogens øjne ser klodset og utreret ud er for den lidt mærkelige bådsnæbshejre stolthed og livsvigtige redskaber.

Bådnæbshejren har et karakteristisk næb, der minder om kølen på en båd, hvilket har givet arten sit navn. Desuden er dens hoved prydet af en sort kam, som er større hos hanner og menes at tjene til at tiltrække hunner. Forud for en parring finder et større parringsritual sted, hvor hannen gør kur og fuglenes næb rører hinanden i koordinerede bevægelser.

I modsætning til andre hejre er bådnæbshejren meget aggressiv og forsvarer sin rede og unger mod potentielle rovdyr ved brug af sin vokal. Af føde æder den padder, små fisk, krebsdyr, insekter og mindre hvirveldyr som den finder på lavt vand.

Den lever i Syd- og Mellemamerikas mangrovesumpe hvor Verden Skove arbejder med at bevare skoven.

Til trods for, at arten findes i et stort antal og at den har en relativ stor udbredelse, viser et studie, at den formentlig vil miste 18,5 – 23,2 % af sine levesteder i løbet af de næste tre generationer.

Køb den her

Emil Landgreen er en af landets førende fantasytegnere. Han er selvlært og har lavet et hav af bogforsider og computerspil. Han elsker at tegne træer og natur og er i det hele taget meget kreativ for han spiller også trommer for rockbandet Speaker Bite Me.

I år har han lavet en Grøn Basilisk til Verdens Skove.

Om Grøn basilisk

Den dagaktive øgle Grøn basilisk (Basiliscus plumifrons), har fået sit kaldenavn Jesusøglen af en grund. Den kan nemlig gå på vandet.

Den ser skør ud når den løber på vandet men det er en ret fantastisk evne arten har udviklet. Den kan løbe på vandet fordi arten har udviklet specielle skæl på fødder og hud mellem tæer, og kan derved ”gå på vandet”. På vandet kan den opnå en hastighed på 12 km/t. Den er også dygtig til at svømme og kan holde vejret i mere end 30 minutter ad gangen.

Grøn Basilisk lever i skov- og vådområder i Costa Rica, Honduras, Nicaragua og Panama hvor Verdens Skove arbejder for at bevare dens hjem.

Den spiser insekter, snegle, frøer, fisk og mindre firben, men også blomster og frugt. Hannerne har en iøjnefaldende dobbeltkam på hovedet samt kam på ryg og hale. Hunnerne bliver kønsmodne, når de er 15 – 18 måneder. De kan lægge op til 15 æg, flere gange om året, i et selvfremstillet hul i jorden. Hullet, indeholdende æg, dækkes til med jord og blade, og efterlades. Efter 55 til 105 dage klækker æggene.

Den har en samlet længde på 70 – 75 cm, men kan blive op til 90 cm. Alene halen er 2,5 – 3 gange så lang som kroppen.

Ifølge IUCN har klodens voksende befolkning en negativ virkning på arten idet det forventes, at artens levesteder i fremtiden reduceres.

Køb den her

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.