I år har vi først og fremmest vores populære tapir samt en serie brætter til køkken & bord i flot design, som er lavet af træ fra vores projekter og produceret af det lokale skov kooperativ COATHAL i Honduras.

​Læg skov under træet

Samtidig med at juletræerne tændes, forsvinder der store skovområder over hele verden. Derfor tilbyder Verdens Skove som altid nye, flotte, friske, tankevækkende bæredygtige julegaver fra sin webshop, så alle venner af skoven kan ligge en skov under træet

Af Nikolai Lang

Verdens mister desværre stadig urskov, og de arter som er hjemmehørende i skoven forsvinder med foruroligende hastighed. Det store problem er mangel på plads fordi mennesker rydder skovene for at give plads til landbrug.

Verdens Skove har arbejdet med bevaring af skov i 30 år. Den metode vi har erfaret virker er, at skabe en bæredygtig brug af skovene som alternativ til skovrydning der skal gøre plads til landbrug . Derfor går mange af vores projekter ud på at sørge for, at små lokale skovsamfund kan sælge deres varer på et globalt marked. Derved kan skoven ‘betale for sig selv’ og blive stående.

Nogen gange er det større virksomheder, som vi sørger for aftager de forskellige produkter fra skoven. Men her op til jul tager vi altid 'vores egen medicin' og sætter forskellige skovprodukter til salg i vores webshop. Både fordi det er hyggeligt at kunne tilbyde en grønnere jul. Men vi gør det også for at vise hvordan vi mener, at man bør arbejde med at bevare skov.

Tapiren

Bairds tapir (Tapirus bairdii) er ikonisk for Verdens Skoves arbejde. Den er et truet, planteædende hovdyr, der lever alene i regnskoven.

Designet er skabt af Tobias Jacobsen, som viderefører sin bedstefar - Arne Jacobsens - tradition for rent og enkelt design.

Tapiren er fremstillet af træ fra de samme skove i Honduras, hvor Bairds tapir lever. Når du køber denne tapir, er du derfor med til at sikre, at dens hjem bliver bevaret.

Tapiren er skabt af kombinationen af en lys og mørk træart: Varillo (Simphonia Globulifera) og pepenance (Gordonia Fruticosa).

Skovene, hvor træet kommer fra, er forvaltet af skovgrupper, som Verdens Skove samarbejder med om at skabe en bæredygtig brug af regnskoven.

Brætter der gør en forskel

Giv design i bæredygtigt træ fra skove i Honduras. Når du giver FSC-certificeret design, så er du med til at bevare de skove, hvor træet kommer fra.

AIX er er en designlinje til køkken og bord skabt af designeren Steen Higham. Det er en serie skære-, smøre- og serveringsbrætter i det smukke, mørke rosita regnskovstræ. Serien er opbygget som moduler og kan anvendes sammen eller hver for sig.

Rositatræ er med sin hårdhed godt til køkkenet og holder sig smukt længe.

Du kan få brætterne i mange størrelser fra store spækbrætter til små serveringsbrætter.

Giv en mærkelig fugl

Vi har naturligvis også nyheder af vores kendte regnskovscertifikater. I år har vi især fokuseret på en mærkelig fugl.

Hvorfor er det kun de nuttede dyr, der får opmærksomhed? Verdens Skove redder også de mærkelige dyr. Nyt regnskovscertifikat med Bådsnæbshejren (Cochlearius cochlearius), tegnet af Carl Christian Tofte

Bådsnæbshejren har et stort og bredt næb og en vild manke. Men hvad der i nogens øjne måske ser mærkeligt ud er for bådsnæbshejren pragt og livsvigtige redskaber.

Bådnæbshejrens karakteristiske næb, der minder om kølen på en båd, har givet arten sit navn. Desuden er dens hoved prydet af en sort kam, som er større hos hanner og bruges til at tiltrække hunner. Den lever i Syd- og Mellemamerikas mangrovesumpe, hvor Verden Skove arbejder med at bevare

Giv en skør øgle

Vi har også et nyt regnskovscertifikat med Grøn Basilisk (Balisiscus plumifrons), tegnet af Emil Landgreen.

Den dagaktive øgle har fået sit kaldenavn Jesusøglen, fordi den kan gå på vandet!

Den ser skør ud når den løber på vandet men det er en ret fantastisk evne arten har udviklet.

Grøn Basilisk lever i skov- og vådområder i Costa Rica, Honduras, Nicaragua og Panama hvor Verdens Skove arbejder for at bevare dens hjem.

Giv et stykke regnskov i julegave her

Margaykillingen og den blå skrigefugl

Arets børneplakat er også landet. Igen er den tegnet af Emil Landgreen og igen er den vildt flot.

Motivet er en margaykilling (Leopardus wiedii), og blåkronet motmot (Momotus momota).

Margaykatten lever i træerne i de syd- og mellemamerikanske skove, hvor Verdens Skove arbejder med at bevare skoven. Margaykatten er i familie med blandt andet puma (Puma concolor), jaguar (Panthera onca) og ocelot(Leopardus pardalis). Den er på størrelse med en almindelig huskat, men har længere ben og en slankere krop. Ligesom træleoparden (Neofelis nebulosa) fra Asien kan margaykatten kravle ned af træer med hovedet først. Det skyldes, at den kan rotere anklerne 180 grader og dermed vende sine bagpoter bagud og således holde fast med kløerne.

Ved hjælp af dens meget lange hale, kan den holde balancen, når den springer fra gren til gren. Af føde æder den, hvad den kan finde oppe i træerne, f.eks. små pattedyr, firben og fugle. Siden 2008 har arten været listet som "næsten truet" på IUCN's rødliste. Årsagen er blandt andet at de skove den bor i bliver ryddet af mennesker til fordel for landbrug og infrastruktur og så er margaykatten offer for ulovlig handel med arten.

Fuglen den kigger på er den blåkronede motmot. Det er en såkaldt skrigefugl, som er en fuglefamilie, der også omfatter ellekrager og isfugle. Den kan kendes på dens karakteristiske halefjer og en ugle-lignende lyd. I august - oktober, når det er regntid og jorden er blød, graver hannen og hunnen en tunnel, der bruges som rede i ynglesæsonen.

Plakaten måler 500 x 700 mm og passer til en standardramme.

Desuden har vi fundet en række gode bøger frem, som giver alle gode ideer

Plantebaseret gourmet - kogebog af Neel Engholm

Produktion af kød rydder skovene og truer klimaet. Det gør det blandt andet fordi det kræver 20 gange så meget plads at producere oksekød end grøntsager. Det er derfor en god ide at spise mere plantebaseret mad. Plantebaseret mad kan sagtens være super lækkert. Hvis du mangler inspiration, så find inspiration i Plantebaseret gourmet - en kogebog af kokken Neel Engholm.

Planter har vi altid været omgivet af, de er et afgørende grundlag for vores eksistens og fortjener al vores opmærksomhed. Vi skal ære dem som vores livgivende kraft, og vi skal ære os selv og vore sanser med alt, hvad de giver os. Med respekt og ynde præsenterer en af Danmarks bedste veganske kokke denne ekstra flotte og velsmagende kogebog.

Ukrudt - en kogebog med nordiske urter

I Verdens Skove er vi vilde med ukrudt, fordi, hvor ukrudt trives, er der vild natur og vild natur er godt for dyr og planter. Men ukrudt kan faktisk også spises og tilføre vores mad noget nyt. Prøv selv med denne guide til at spise ukrudt.

Bogen er skrevet til dig, der elsker mad, der smager af noget, og kan lide at prøve noget nyt. Retterne er enkle og rustikke og lige til at gå til. Så følg snuden og tag med på en gastronomisk sanse rundfart i den danske muld.

Den uendelige have af Rasmus Ejrnæs

Havebog til inspiration for naturelskeren, der vil skabe mere vild natur i sin have.

Din have myldrer af liv. Travle jordhumler (Bombus terrestris), flaksende citronsommerfugle (Gonepteryx rhamni) og vimsende gærdesmutter (Troglodytes troglodytes) genskaber naturens magi for øjnene af os. Uden at spørge om lov gror græsset, vedbenden vokser, og skvalderkålen skyder mellem stauderne.

I ’Den uendelige have’ klæder biolog ved Aarhus Universitet Rasmus Ejrnæs os på til at fremme naturen lige uden for døren. Med haven som træningslejr forklarer han de økologiske principper for biodiversitet og kommer med gode råd og tips til, hvad vi helt konkret kan gøre for at hjælpe os selv og naturen på vej i vores egne haver. Så skal det nok komme til at myldre med snøftende pindsvin (Erinaceus europaeus)og glade haveejere.

Bogen er illustreret med 140 farvefotos af naturfotografen Bert Wiklund.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.