Foto: Mike Kolöffel

Norske Regnskogsfondet og Verdens Skove indgår samarbejdsaftale

Den nyligt lancerede kampagne for at få Burger King til at tage ansvar for skovrydning i troperne er blevet til på baggrund af et nyt samarbejde mellem norske Regnskogsfondet og Verdens Skove. Et samarbejde, som Verdens Skove ser store perspektiver i, fortæller sekretariatschef i Verdens Skove Jan Ole Haagensen.

Verdens Skove har netop lanceret en kampagne for at få Burger King til at tage ansvar for indkøb af råvarerne soja og palmeolie, der rydder tropisk skov. Kampagnen bygger på en stort anlagt international rapport, som norske Regnskogsfondet står bag. Den rapport trækker Verdens Skove på i den danske kampagne for at få Burger King til at ændre adfærd, og dét er et eksempel på samarbejde mellem Verdens Skove og Regnskogsfondet, som vi vil se mere af i fremtiden.

Sekretariatschef i Verdens Skove Jan Ole Haagensen forklarer:

"I 2015 underskrev Verdens Skove en samarbejdsaftale med Regnskogsfondet i Norge. Regnskogsfondet er en norsk organisation, der deler vision med Verdens Skove. Det drejer sig om perspektivet på regnskov, biodiversitet, klima og oprindelige folk. Det gælder også i stor udstrækning i forhold til strategier og metoder til hvordan vi opnår vores mål."

Jan Ole Haagensen glæder sig over samarbejdsaftalen, fordi han mener, at de to organisationer både har mange fælles værdier, og samtidigt kan lære af hinanden. Ikke mindst ser han Regnskogsfondet som en stærk samarbejdspartner for Verdens Skove:

"Regnskogsfondet er en væsentligt større organisation i forhold til ansatte, budget og antal lande, der arbejdes i. Organisationen nyder stor bevågenhed fra alle partier i det norske Storting og når meget bredt ud i det norske samfund samt ind i kongefamilien," fortæller han.

Jan Ole Haagensen beskriver indholdet i samarbejdet således:

"Samarbejdet går ud på at styrke det nordiske samarbejde omkring regnskovsbevarelse, og på at dele informationer. Derudover samarbejder vi som nu om kampagner og koordinerer internationale initiativer for eksempel på områder som klimaforandringer og internationale varekæder."

Jan Ole Haagensen fortæller, at Regnskogsfondet har stor kapacitet når det kommer til kampagnevirksomhed. Således var deres tidligere kampagner medvirkende til, at forbruget af palmeolie i Norge på et år blev reduceret til en tredjedel. Desuden har Regnskogsfondets kampagne haft en betydelig indflydelse på, at de store institutionelle norske investorer, herunder den såkaldte Oliefond i Norge ikke investerer i palmeolie-industrien i dag.

Du kan se en aktuelle fælleskampagne for at Burger King skal tage ansvar her.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.