​Selvmedicinerende lemurer afhjælper kløende bagdele med giftige tusindben

Forskere har observeret, hvordan en art af Madagaskars karakteristiske lemurer er begyndt at behandle kløe ved hjælp af giftige tusindben, skriver mediet Mongabay. Selvmedicinering er kendt fra andre dyr, men dette er første gang, at fænomenet ses hos lemurer. En lang række dyr producerer giftige stoffer for at holde rovdyr fra at spise dem, men nu har et tusindbens forsvar sat den øverst på listen hos lemuren Eulemur rufifrons. Forskere, der studerer lemurerne, begyndte at observere, hvordan lemurerne fangede tusindben, men ikke af den grund, som man måske ville forvente.

Af Johan Bollhorn

Lemurerne fangede tusindben for derefter at bide i dem. Som forsvarsmekanisme producerer tusindbenene en orange, giftig substans, som så bliver blandet med lemurens spyt. Men det er uheldigvis for tusindbenene netop det, som lemuren håber på.

Forskerne observerede, hvordan lemuren herefter smurte denne mikstur af spyt og tusindbens gift rundt i pelsen og især omkring anus og kønsorganerne. Ved hver ny omgang, blev der skiftet hånd og til tider blev det hele afsluttet med at tusindbenet blev spist af lemuren.

Naturens egen ormekur?
Under feltarbejde lagde forskerne mærke til at lemurerne havde såkaldte “sit spots”, hårløse områder, der er fremprovokeret af, at lemuren klør sig hele tiden. Disse hårløse plamager kan indikere at lemurerne døjer med en infektion af Oxyuridae - en familie af orm, som den kendte børneorm hører under.

“Påførelse, samt indtagelse af tusindben sekret kan være en måde hvorpå lemurerne selvmedicinere sig,” udtaler Louise Peckre, primatolog og ledende forsker bag projektet, til Mongabay.

Altså ser vi, hvordan lemurerne behandler sig selv både direkte hvor genen er, ved at de lindrer irritationen ved at gnubbe sig på de udsatte steder med gift, men også ved indtagelse af tusindbenene. Indtagelsen menes at have en forebyggende virkning på infektionen ved at hæmme væksten af parasitterne i tarmen.

Lemurer lever kun i skovene på Madagascar, og alle arter af lemurer er truede - frem for alt fordi deres levesteder forsvinder.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.