Pseudocalotes baliomus. Den blev faktisk allerede opdaget af en spansk søofficer i 1830erne, men den blev først identificeret med et eksemplar fundet i 2013.

​To nye krybdyr fundet på Sumatra

Nogle forskere mener, at helt op til 80 procent af alle arter endnu ikke er opdaget. Efterhånden som
skovene bliver ryddet kan vi derfor miste arter, vi ikke engang har opdaget endnu. For eksempel
er der lige blevet opdaget en ny slange og en ny øgle på Borneo, skriver Mongabay.

Af Kommunikationschef Nikolai Lang

Forskere har opdaget to nye krybdyr i Sumatras jungle, som er udsat for den højeste skovrydningsrate i Indonesien.

Lycodon sidiki blive den syvende art som er unikt hjemmehørende i den del af det sydøstlige Asien i den største familie af slanger Colubridae ifølge en artikel fra juni i Herpetologica.

Slangen lever i skovene i højlandet Takengon i Aceh provinsen. Den har grove skæl på bagsiden, en stribet underside og ikke nogen skæl foran øjnene.

Herpetolog Amir Hamidy fortæller om slangen:
"Slangen er ikke giftig, men den efterligner giftige slangers karakter og adfærd, hvilket den bruger som
forsvarsmekanisme."

Slangen er opkaldt efter en af Indonesiens få herpetologer Irvan Sidik, som for nyligt var involveret i at navngive en ny familie af tudser.

Den anden nye opdagelse er katalogiseringen af Pseudocalotes baliomus - en øgle, som lever i skovene ved Sumatras vestkyst. Den har store skæl langs siderne, en hvid plet på skulderbladene og en forholdsvis lang femte tå. Dens navn kommer fra græsk og henviser til dens hvide skulderblade. Den blev faktisk allerede opdaget af en spansk søofficer i 1830erne, men den blev først identificeret med et eksemplar fundet i 2013.

Holdet, der opdagede begge arter, vil søge IUCN om få dem optaget på rødlisten over truede arter.

Forskere mener, at så meget som 80 procent af verdens arter muligvis endnu ikke er identificeret. Det er et vigtigt arbejde at få dem identificeret for at forstå naturens økosystemer, forklarer Robert M. May, som er zoolog ved Oxford Universitet:

"Det er vigtigt at få identificeret nye arter. De er med til at give en forståelse af de økologiske og evolutionære processer, som skabte den biologiske rigdom, som vi er arvinger til, og som kæmper for at opretholde den. Uden denne viden kan vi ikke få svar på for eksempel hvor meget biodiversitet vi kan tabe og samtidigt opretholde de økosystemer, vi som menneskehed er afhængig af."

I 2012 stod Sumatra for næsten halvdelen af Indonesiens tab af skov. 840.000 hektar blev afskovet. Det er mere end Brasilien og dermed en trist rekord for 2012. Det meste skov blev tabt på grund af fældning til tømmer.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.