11 unge aspirerende naturvejledere har fået skoven ind under huden med "Junior Rangers". Foto: Verdens Skove

Verdens Skove tager de unge fra Gellerup med ud i skoven og de er vilde med det

Junior Rangers, som er en del af Verdens Skoves projekt ”Tag på Tur” i Gellerup, har uddannet sit første hold unge naturformidlere. Projektet og uddannelsen er gået over al forventning i et område, hvor mange er naturfremmede og en smule nervøse for at komme i skoven

På Junior Rangers forløbet er ti unge blevet uddannet til at formidle oplevelser og viden om naturen til andre unge. De aspirerende naturvejledere har været i vandet og fange fisk og se på havplanter, de har kigget på landskaber og været alene i skoven for at se hvilke dyr og lyde, der findes når man er helt stille.

De unge har taget rigtig godt imod projektet. Ud af de ti deltagerer har syv meldt sig til at ville videreformidle viden om naturen og deres gode oplevelser ude i denne.

“Naturen kan meget mere end byen. Den er bare inspirerende og alt er bare bedre i naturen,” lyder det eksempelvis fra Junior Ranger Muna, der også er begyndt at trække hendes familie med ud i naturen.

Vandt til at være bange for naturen

Projektet har base i Gellerup, hvor Verdens Skoves naturvejleder Anne-Marie Prahl via projektet ”Tag på Tur” og Junior Rangers har arbejdet med at gøre flere af Gellerups beboere bekendte med og trygge ved den danske natur.

“I Gellerup bor der en del mennesker, der har en anden erfaring med og opfattelse af naturen,” forklarer Anne-Marie Prahl og fortsætter: “De kommer ofte fra steder, hvor naturen faktisk er farlig og er ikke vant til bare at kunne gå ud i den uden at skulle være varsom.”

Derfor laver Anne-Marie Prahl forskellige aktiviteter, der skal gøre Gellerups borgere bekendte med og trygge ved naturen. Blandt andet går hun tur med en gruppe kvinder hver tirsdag og afholder forskellige workshops om naturen. Og nu har Anne-Marie Prahl sammen med den lokale ungdomsklub sat gang i Junior Rangers.

I dette projekt skal de unge både lære om naturen, have nogle gode oplevelser i naturen og lære at formidle både oplevelser og viden videre til børn i fritidsklubber i området.

“Glæden ved naturen skal læres via gode oplevelser. Derfor har jeg oplevelserne i fokus,” fortæller Anne-Marie Prahl.

I et område, hvor naturen har en begrænset betydning for folk, er det ifølge Anne-Marie Prahl en stor succes at hun med 11 tilmeldte havde et fyldt Junior Rangers forløb og at man endda var nødt til at afvise yderligere interesserede. Ligeledes er de personlige oplevelser med de unge en stor succes, siger hun.

“Det er enormt fedt at opleve den interesse for naturen, der vækkes hos de unge, der er på forløbet,” fortæller Anne-Marie Prahl.

Det kan både komme til udtryk ved fælles spekulationer over, om man egentlig kan bo i en skov, eller udbrud om at biologifaget i skolen pludselig er blevet meget mere interessant, fortæller hun.

Usikker på om det ville lykkes

Anne-Marie Prahl er meget opmærksom på den naturforskrækkelse, der godt kan herske hos en del af beboerne i Gellerup. Hun er klar over at nogle måske endda har haft traumatiske oplevelser i naturområder i deres hjemlande. Hun var derfor også lidt nervøs for om Junior Rangers ville blive en succes. Men de fyldte hold vidner om en lyst hos de unge til at lære om og være i naturen.

“Men hvis man tager udgangspunkt i de unges ønsker og behov, så er det nemmere at få dem med ud i naturen,” fortæller Prahl og fortsætter: “Det var mega fedt at se hvor positivt de gik ind i det her. Også da vi skulle lave stillesidning i naturen og de faktisk skulle sidde alene i skoven i 45 minutter.”

Den største udfordring har – måske lidt overraskende - ligget et andet sted. Det var nemlig ikke alle, der associerede bål om aftenen med nogen særligt hyggelig stemning.

“Men da det blev koldt nok, så kom de fleste alligevel hen til bålet, og til sidst virkede det til at alle slappede af og hyggede sig,” fortæller Prahl.

Naturen har påvirket de unge

Flere af de unge er ikke vant til at færdes i naturen og for dem er det en helt ny verden, der har åbnet sig. De går rundt og taler om, hvordan de nu kan dyrke naturen på en helt ny måde og nogle overvejer dykkercertifikat og jagtkursus.

“Den vilde natur, de kommer ud til, skaber et nyt rum for dem, som er med til at udvikle dem som mennesker,” uddyber Prahl. “De er mere forbundet med naturen og har fundet ud af, at naturen godt kan give dem noget positivt.”

Hun synes det har været særligt positivt at se, hvordan de unges natursyn smitter af på hinanden, så de udvider hinandens horisonter. “De udfordrer ligesom hinanden ubevidst,” forklarer hun.

Anne-Marie Prahl fortæller, at de unge især virkede helt høje efter de havde været i en stor skov.

“De har fået et nyt syn på naturen og synes nu at jo vildere naturen er, jo federe er den,” siger hun og fortsætter: “Det synes vi i Verdens Skove jo er mega fedt. Vi vil enormt gerne skabe kærlighed til naturen. Og med Junior Rangers er det virkelig lykkedes.”

Anne-Marie Prahl håber, at nogle af de nye Junior Rangers kan være med til at udvikle konceptet yderligere næste år og måske overtage ”Tag på Tur” på sigt.

Regions

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.