Ærø savner et skarpere fokus i regeringens finanslov

I regeringens finanslovsudspil er der afsat 150 mio. kr. til at udflytte cirka 300 statslige arbejdspladser. På Ærø ønsker man at gøre kagen større og skabe nye private arbejdspladser.

På Ærø vil en statslig investering på kun 100 mio. kr. give 200 private arbejdspladser og nye eksportindtægter for hele Danmark.

”Det er ikke nok blot at flytte arbejdspladser fra hovedstaden ud til os i de såkaldte yderområder. Skal vi skabe vækst, skal vi ikke kun omfordele kagen. Vi skal gøre kagen større” siger Jørgen Otto Jørgensen, borgmester på Ærø.

For 150 mio. kr. kan der udflyttes cirka 300 statslige arbejdspladser. Man burde også give en håndsrækning til de konkrete projekter der reelt skaber nye private arbejdspladser.

Og Jørgen Otto Jørgensen har da også et konkret bud.

”Vi har i øjeblikket nogle seriøse udfordringer med øens erhvervshavn. Skibene bliver større og større. Øens maritime virksomheder der lever af at reparere og servicere de store skibe taber derfor markedsandele og hele Danmark taber eksportindtægter. Havnen er vores motorvej. Det er dumt at flytte arbejdspladser ud til os, når vi rent faktisk kan skabe nye private arbejdspladser” fortsætter Jørgen Otto Jørgensen.

En udvidelse af Ærøs erhvervshavn koster i alt 161 mio. kr. En oplands- og erhvervsanalyse viser, at en udvidelse vil give 200 arbejdspladser.

”Hvis staten gav os en hjælpende hånd med et engangstilskud på 100 mio. kr. kan vi skaffe 200 private arbejdspladser. Vi sikrer eksportindtægter til Danmark og vi bidrager til et Danmark i Balance. Det vil betyde alt for Ærø” slutter Jørgen Otto Jørgensen.

Betydningen for Ærø understøttes af, at Ærø Kommune selv har afsat 41 mio. kr. til udvidelsen. Dette beløb svarer til cirka 10 % af kommunens samlede budget, eller svarende til en bevilling på 1,4 mia. kr. i Odense Kommune.

Ærø er Danmarks maritime kommune. 24 % af Ærøs arbejdsstyrke er beskæftiget indenfor maritime erhverv. Der er over 20 private maritime virksomheder på øen, der bl.a. lige nu bygger verdens kraftigste el-færge.

Kontakt:

Borgmester Jørgen Otto Jørgensen: Tlf. 2160 2797

Praktisk information, herunder evt. kontakt til virksomheder: Rico Boye Jensen, Tlf. 2015 9476

Claus Hattesen

Pressekontakt Bestyrelsesformand ved Ærø Turist & Erhvervsforening +45 40 40 26 84