Påskelørdag på Ærø - årets måske vigtigste helligdag.

Alle ærøboer - og en stor del af øens gæster - er allerede klar over det:

Påskelørdag på Ærø er noget ganske særligt!

Folk strømmer til øen i påskedagene. Påskelørdag er færgerne fyldt med festglade ærøboer, der skal hjem til øen og 'koge æg'.

Og Ærø byder gæster fra nær og fjern hjertelig velkommen i påsken. Ingen steder i kongeriget Danmark fejres påsken med samme maner.

Årets vigtigste dag

Påskelørdag er nemlig en af årets allervigtigste dage på Ærø, for da koges der æg på stranden.
Hvis du kommer til øen på denne dag, skal du ikke blive forundret, hvis du ikke møder mennesker i byernes gader – de er nemlig alle sammen på stranden. Og i Ærøskøbing holder museerne lukket – en af årets få dage – med et skilt på døren: 'Vi koger æg!'

I hundredvis samles man øen rundt - i større og mindre skarer - og laver bål på stranden. Det er ikke kun lokalbefolkningen, der er med på stranden. Udenøs venner og bekendte valfarter hertil i stor stil år efter år.

Hvor gammel er denne tradition? Ja, den kendes tilbage til omkring år 1900, hvor de ældre børn gik rundt til gårdene påskelørdag, sang for beboerne og fik æg, som de tog med til stranden og kogte i havvand. Eller måske var det gårdenes piger og karle, der endelig havde fået en fridag og gerne ville fejre i festligt lag. Ja, oprindelsen til denne skik står lidt hen i det uvisse ...

I dag fordeler deltagerne sig over hele stranden i små og store grupper omkring bålet, ofte med tre generationer i et selskab. Der koges æg, ristes pølser og skylles ned med håndbajere - måske en god lokal påskebryg fra Rise Bryggeri.

De venskaber, der på denne måde bliver grundlagt i de unge år, holder ofte livet ud – måske kun omkring denne ene tradition. Alle er lige i flokken – også borgmesteren. Denne dag må man gerne blive snavset og skeje ud. Vejret er ingen hindring. Hvis det er blæsende, finder man læ. Selv i snevejr koger man æg!

• Turisme

• ærøfærgerne