Ærø vores Ø - ny permanent udstilling på Ærø Museum

Der er travlhed og hektisk aktivitet på Ærø Museum i disse dage.

Den 5. april lukker museet i Ærøskøbing dørene op for en helt ny permanent udstilling ”Ærø – Vores ø” om livet på Ærø og øens historie.

Der bliver tale om en udstilling, som starter med livet i dag og bevæger sig tilbage i tid.

Her kan man bl.a. stifte bekendtskab med bonde Christen Johansen i Stokkeby, købmand Rasmus Kock i Ærøskøbing og døvstumme Philip på fattiggården. Emnemæssigt spænder udstillingen vidt fra nutidens turisme til de slesvigske krige og æggekogning påskelørdag. I forhold til den tidligere udstilling kommer tilhørsforholdet til Sønderjylland i årene 1439-1867 og livet på Ærø i det 20. og 21. århundrede til at spille en langt større rolle.

Arbejdet med udstillingen startede i slutningen af 2017, da den gamle udstilling blev taget ned. Hovedparten af genstandene i den tidligere udstilling har fået kærlig pleje af museets frivillige inden de er kommet på magasin til et velfortjent hvil. Andre genstande vender tilbage i formidlingens tjeneste. Arbejdet er nu så langt fremme, at genstande og skilte er ved at finde deres rette plads i montrer og på vægge.

Den nye udstilling er blevet til i kraft af velvillig og generøs støtte fra Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Udstillingen ”Ærø – Vores ø” åbnes af viceborgmester Inga Blom Thomas den 5. april kl. 11.30.

Alle er velkomne til at gøre dagen festlig for museet og Ærø.

For yderlig information:

Museumsleder, ph.d. Kim Furdal - tlf: 62 52 29 50 / mail: kf@arremus.dk