​Analyse: Kæmpe potentiale for kulinarisk turisme på Sydfyn og øerne i Det Sydfynske Øhav

Sydfyn og øerne har lige det, turisterne går efter i dag. Hele områdets smukke natur, de lækre råvarer og mange små producenter byder på adskillige autentiske madoplevelser. Sydfyn og øerne har derfor et kæmpe potentiale for at blive en magnet for kulinariske turister

En analyse, som kommunerne Ærø, Langeland, Faaborg-Midtfyn og Svendborg har fået udarbejdet, slår fast med syvtommersøm, at Sydfyn og øerne – med de velsmagende råvarer og det levende håndværk – har et langt større potentiale end det, der udleves i dag.

”Sydfyn og øerne kan godt have store ambitioner på det her område – for de har i den grad noget at have dem i. De unikke naturoplevelser, de smagsfyldte råvarer og de mange producenter giver den autencitet og kvalitet, som turister i dag går efter. Området mangler en fælles satsning og fortælling, for guldet er der, og det skal synliggøres både lokalt og internationalt. En massiv udbredelse af de gode historier om kulinariske kvaliteter vil kunne få ”ringene til at sprede sig i vandet”," udtaler Kasper Møgelvang fra ORANGE elevator, der har udarbejdet analysen for de fire kommuner.

”Det er kommunerne, der kan skabe de optimale rammer, og det er virksomhedernes opgave at fylde dem ud,” tilføjer Kasper Møgelvang.

’Skab en fælles fortælling sammen og få den ud at leve’, ’ansæt sammen en kørende og sejlende erhvervskonsulent’ og ’fokuser på virksomhedernes behov, og hvad der giver værdi for deres forretning’. Sådan lyder nogle af anbefalingerne i analysen.

Optimisme hos de fire borgmestre
På Ærø lyder der ”god appetit” fra borgmester Ole Wej Petersen (S), som hilser analysens resultater velkommen:

”Vi oplever allerede i dag en øget interesse for kulinariske oplevelser. Folk lægger stor vægt på det lokale. De vil gerne have fortællingen om, hvor fødevarerne er dyrket, hvordan og af hvem. Kvalitet er et must. Den nye analyse kan bruges til at sætte ekstra skub i denne udvikling til glæde for vores smagsoplevelser og turismen.”

Fra borgmester på Langeland Tonni Hansen (SF) lyder det:

”Jeg er stor fortaler for, at kommunerne imellem samarbejder på så mange områder som muligt, så vi kan bruge hinandens erfaringer og være med til at løfte hinanden og hele Sydfyn via en fælles indsats. Vi samarbejder allerede på mange områder, og det er helt oplagt, at vi går sammen om at styrke vores kulinariske turisme på hele Sydfyn.”

Faaborg-Midtfyn Kommunes borgmester Hans Stavnsager (S) glæder sig over analysen.

”Analysen bekræfter den satsning, vi allerede har i gang og spiller dermed også rigtig godt sammen med vores ansøgning om at blive en Unesco geopark. Der er ingen tvivl om, at vi skal blive endnu bedre til at få vores unikke natur og de mange kvaliteter, der er i forbindelse med den, bundet tættere sammen, både internt i Faaborg-Midtfyn og på tværs af de sydfynske kommuner.”

Svendborg har gennem flere år arbejdet med det kulinariske område, og her er borgmester Bo Hansen (S) bl.a. optaget af rapportens anbefalinger om at udnytte det kulinariske område til at tiltrække gæster hele året.

”Nu har vi i analysen fået bekræftet, at vi på Sydfyn og øerne har potentielle internationale fyrtårne og en stor underskov af ildsjæle og kreative iværksættere, som har den styrke, der skal til for at gøre vores område til fremtidens kulinariske magnet. Det kræver dog, at vi bliver endnu bedre til at samarbejde og fremme hinanden gennem vores fælles mål.”

Analysen skal til politisk behandling henover de kommende måneder, hvor der også skal arbejdes med det næste skridt for det tværkommunale samarbejde.

Kommunerne har modtaget støtte fra Syddansk Vækstforum til udarbejdelsen af analysen.

Analysen er vedhæftet. Vedhæftede foto kan anvendes ved kreditering af fotograf Christina Damgaard-Sylvest.

Borgmester Hans Stavnsager (S), Faaborg-Midtfyn Kommune, 72 53 17 14

Borgmester Ole Wej Petersen (S), Ærø Kommune, 23 34 24 16

Borgmester Bo Hansen (S), Svendborg Kommune, 29 27 29 59

Plan- og Erhvervschef Morten Reskou, Svendborg Kommune, 24886174
Borgmester Tonni Hansen (SF), Langeland Kommune, 24 69 12 90.
Kommunikationskonsulent Catrine Madelaire, Langeland Kommune, 21 68 70 76

Kommunikationskonsulent Annette Wognsen Frederiksen, Faaborg-Midtfyn Kommune, står til rådighed i forhold til kontakt til cases mv. på mobil 72 53 11 73.

• fødevarer
  • velkommentilønskeøen