Gratis at tage cyklen med til Ærø

Glæden ved at cykle er i højsædet, når den officielle åbning af den nationale cykelrute – Østersøruten markeres lørdag den 5. maj. I dagens anledning er det gratis at medbringe cykler til Ærø.

Østersøruten (N8) er en af Danmarks smukkeste cykelruter. Den er godt 800 km lang, og med form som et 8-tal går den på tværs af 17 kommuner i Jylland, på Fyn, Sjælland og henover flere danske øer, heriblandt Ærø.

Østersøruten skal løfte cykelturismen i hele Syddanmark, og på dagen for den officielle åbning af Østersøruten markeres festlighederne lokalt på Ærø med gratis færgebilletter til alle cykler.

- Ærø er en vidunderlig cykel-ø, og 17,5 km af den godt 800 km lange, nationale cykelrute ligger her hos os på strækket mellem Søby og Ærøskøbing. Cykelruten er af international topklasse og går bl.a. igennem Ærøs alper, siger Chris Hammeken, Turist & Erhvervsdirektør på Ærø.

Åbningen af den nationale cykelrute med knudepunkt i Svendborg er en vigtig milepæl for ambitionerne om at gøre Fyn, Langeland og Ærø til BIKE ISLAND - Nordeuropas mest attraktive cykelferiedestination.

Østersøruten på Ærø

Østersøruten styrker cykelturismen i Syddanmark, og gode, lokale cykelruter er en forudsætning for at have en god cykeldestination. Ærø har tre skiltede cykelruter, der tilsammen bringer borgere og cykelturister rundt på hele øen. Østersøruten, den tidligere cykelrute 90, ligger mellem den driftige skibsværftsby Søby, med færge til Fynshav og Faaborg, og historiske Ærøskøbing, hvorfra der er færgeforbindelse til Svendborg. Cykelruten går bl.a. igennem ”Ærøs alper”, hvor der er en mageløs udsigt over øhavet, og kommer igennem den hyggelige landsby Skovby samt tæt forbi herregården Søbygaard.

Østersøruten og de øvrige, ærøske cykelruter ligger i et smukt og varieret terræn, og der er masser af muligheder for afstikkere til landsbyer, smukke naturområder og kulturelle seværdigheder. Og bliver man træt i benene, kan man altid tage bussen tilbage. Den er nemlig gratis på Ærø - også for cykler.

Den officielle åbning

Den officielle åbning af Østersøruten foregår i Svendborg lørdag den 5. maj kl. 11.30 på Hotel Christiansminde. Det er Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen, der forestår åbningen, sammen med bl.a. direktør fra VisitDenmark Jan Olsen, direktør for Cyklistforbundet Klaus Bondam samt fynske borgmestre.

Fakta om Østersøruten

Ruten er godt 820 km lang og er formet som et 8-tal med krydsning i Svendborg. Den samlede rute løber fra den dansk-tyske grænse ved Padborg, gennem det sydfynske øhav, henover Lolland, Falster, Møn, Sydsjælland, over Fyn, videre mod Lillebælt, indtil ruten føres gennem Syd- og Sønderjylland tilbage til Padborg.

Ruten er karakteriseret ved at være kystnær, går ad naturskønne veje, passerer gamle købstæder og forbi nationale og lokale seværdigheder.

Ruten bindes sammen af fem færgeforbindelser og otte broer.

Rutens nye skiltning er finansieret af midler fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriets cykelpuljer.

Ærøfærgerne og Ærø Turist & Erhvervsforening står bag initiativet om gratis cykelbilletter lørdag den 5. maj. Tilbuddet gælder alle døgnets færgeafgange og alle færgeruter. Tilbuddet omfatter dog ikke personbilletten på 82 kr. for en returbillet (børn 4-15 år 41 kr.). Der skal ikke bestilles billetter på forhånd.

• cykling på ærø
  • ærøfærgerne