Sydfyn og Det Sydfynske Øhav får ny vinterfestival

Out of Season præsenterer kunst i naturen og performance uden for sæson.

Tre unikke steder, tre stedsspecifikke kunstværker og fire kunstnere er hovedingredienserne, når den nye festival, Out of Season, ser lyset - midt i en mørk tid - for første gang d. 9-18. februar 2018.

Land art hedder kunstgenren, og er sammen med performance kernen i den nye festival.

Kærlighed til naturen, kunsten og egnen – hele året

For arrangørerne bag festivalen er den utraditionelle tid på året for udendørsaktiviteter valgt med fuldt overlæg. Julie Skaar – Ærøbo, festivalleder og idéophavsmand fortæller:

“De fleste af os, som kommer her fra egnen, ved godt, at skønheden ved området ikke begrænser sig til de 3-4 måneders turistsæson. Om sommeren er tilbuddene på Ærø og i Det Sydfynske Øhav mange, til gengæld sker der ikke meget for turisterne udenfor sæson. Vi vil gerne bidrage til at skabe et levende øhav - hele året".

Det kan virke nærmest naturstridigt at invitere folk til at opleve kunst i naturen om vinteren, når den er mest afvisende og viser tænder, men festivalens kunstneriske leder, Jan Samuelsen, forklarer:.

"Den rå vinternatur er noget af det smukkeste, der findes, og Out of Season kombinerer kærlighed til naturen med kærlighed til kunsten”.

Fakta om Out of Season - Udstillende kunstnere og deres værker:

Kunstner: Søren Lose, Sted: Ommelshoved, Ærø

Værket ARK er en Klimakatastrofisk overlevelsestømmerflåde, der tager udgangspunkt i det værst tænkelige klimakatastrofiske scenarie: At vandstandene stiger eksplosivt, fødevareproduktionen bryder sammen, vores huse bliver ubeboelige, infrastrukturen kollapser….

Og hvad sker der, når Ærø ligger under vand?

Kunstnere: Lone Bank & Tanja Rau, Sted: Øhavsstien og Egebjerg Mølle

Værket MOR er en tre kilometer lang hyldest og kommentar til velfærdssamfundet, der som en evig og altomfavnende moder følger os fra vugge til grav. En hyldest til alle de mennesker, vi møder i sundhedsvæsenet, der trækker en del af det tunge læs i vores samfund. Vi møder dem punktvis gennem livet, og på samme måde dukker kunstværket op punktvis i landskabet. Værket afspejler samtidig områdets beboere, naturen og historie. Værket er lavet af udtjente hospitalsuniformer.

Kunstner: Luise Midtgaard, Sted: Skarø

Værket TIL HØR TIL undersøger følgende sprøgsmål: Hvornår hører man til? Hvornår føler man sig hjemme? Hvem har magten til at bestemme, hvem der hører til? Hvordan ankommer man til et sted? Og hvordan bosætter man sig?

Kunstneren bosætter sig på Skarø over et år, for at finde ud af det og få svar på netop de spørgsmål. Her opbygger hun et hjem, kontor og værksted, hvorfra hun undersøger sin nye tilværelse. Værket løber over et år, og Midtgaard opsummerer sine erfaringer og oplevelser i et nyt værk, der afsløres til Out of Season Festival 2019.

Banker på mange døre.

Out of Season trækker i disse dage på hjælp og velvillighed fra mange forskellige kanter. Det understreger Jan Samuelsen ”kunstværkerne er ved at blive til, og vi inviterer lokale folk med i tilblivelsen, når vi skal lave i hundredmetervis af reb af udtjente hospitalsuniformer til Bank & Raus værk, eller når vi trækker på unge, stærke knægte fra en lokal ærøsk efterskole til at hjælpe med at bugsere en ponton i vandet eller som når vi allierer os med de gamle motormænd på Motorfabrikken Marstal til at hjælpe med at dreje elementer til Søren Loses klimakatastrofiske overlevelsesfartøj, Ark.”

De to festivalledere lader forstå, at de banker på mange døre - også selv om der er lukket for sæsonen. ”Når festivalen endelig åbner, vil vi have banket på mange døre” siger Julie Skaar og fortsætter ” kontakten til mange forskelligartede mennesker er en af mange glæder ved at lave det her projekt”

Kunstværkerne suppleres af tre koncerter med det norske band, Likholmen, en nycirkus-opera og en poetisk performance. Derudover vil der være guidede naturvandringer, fokus på lokale fastelavnstraditioner mm.

Pressekontakt: Julie Skaar, julie@outofseasonfestival.com, 3150 0141

Out of Season støttes af Statens Kunstfond, Ærø Kommune, Svendborg Kommune, LAG SØM og Spar Nord Fonden.

Andre arrangementer og programindslag under Out of Season Festival 2018:

Bajadser - nycirkus møder opera i samarbejde med CPH Opera Festival i Svendborg og på Ærø

Stenknuserens drømme - poetisk reading af Morten Sylvest Nøhr, Vitsøe Nor (Ærø)

Desuden guidede ture med naturvejledere og kunstnere, artist talks og workshops.

Inspiration: Der er fundet inspiration til Out of Season hos japanske Benesse Art Site, Naoshima.

• festival
  • kunst på ærø