Geopark Festival 2018 - Fuld gang i planlægningen

Pressemeddelelse 13/2 2018

Geopark Festival 2018
- forberedelserne skudt i gang

Geopark Festival 2018 ruller i år henover Odsherred fra den 2. – 5. august. Festivalen indledes for tredje år i træk med fest i gågaden i Nykøbing Sjælland og fortsætter derefter med fuldt program i tre hele dage.

Arrangører og aktører har netop været samlet i Pakhuset i Nykøbing Sj. til infomøde, og her præsenterede festivalens koordinator, Pernille Bossov Godt, planer for det kommende program.

Pernille er kandidat i oplevelsesdesign og blev 1. januar ansat som event- og aktivitetskoordinator i Fonden Geopark Odsherred. Pernille er derfor godt klædt på til at løfte opgaven og sende festivalen i mål. Hun tog på infomødet udgangspunkt i sidste års flotte besøgstal på 13.000 plus positive tilbagemeldinger fra gæster, der oplevede et spændende, stort og varieret program, gode værter på de enkelte events samt masser af hygge og god stemning.

Dogmerne i spil

Sidste år indførte festivalen fire dogmeregler, der sammen med geoparkens temaer om landskabet, kulturhistorien, kunsten og råvarerne skal sikre godt indhold og kvalitet i programmet. Dogmerne fortsætter som del af den værktøjskasse, der tages i brug under udvikling af events.

• -De fire dogmer har vist sig at være brugbare, når vi skal udvikle indhold, men vi har finjusteret ud fra de erfaringer festivalen fik sidste år. Dogmerne ”perspektiv”, ”samskabelse” og ”merværdi” gælder fortsat, men vi erstatter dogmen ”nytænkende” med ”GENtænkende” og åbner dermed for, at en succes kan GENtages udover 2 år, blot man som arrangør fortsat arbejder på at udvikle og tilføje nyt, fortalte Pernille.

Korps af frivillige

Et nyt initiativ under festivalen bliver at skabe et korps af frivillige. Sidste år fik sekretariatet tilknyttet en frivillig, der bl.a. hjalp med at få det omfattende program på plads.

• -I år går vi skridtet videre og opfordrer andre, der kunne tænke sig at give en hånd med undervejs. Vi har en række opgaver, der skal løses, og det vil være en stor hjælp, hvis vi får knyttet et korps af frivillige til festivalen. Har man lyst til at være med, så send en mail om hvem du er, hvor meget tid du kan byde ind med og hvad der er dine kernekompetencer.

Åbningsfesten i gågaden bliver en af de events, der skal arrangeres af festivalens sekretariat, der i år ikke har en ekstern udvikler koblet på opgaven. I den sammenhæng kan der også blive brug for ekstra hænder og et stærkt hold af frivillige.

Boks 1:

Kræfterne bag Geopark Festival

Det er Fonden Geopark Odsherred, der har det økonomiske og juridiske ansvar for festivalen. Med omdrejningspunkt i festival-sekretariatet og dialog og sparring via koordinatoren udvikles og afvikles festivalens events af borgere, sommerhusejere, foreninger, organisationer og erhvervsdrivende i hele Odsherred.

Festival-sekretariatet består af:

– Event- og aktivitetskoordinator: Pernille Bossov Godt
– PR- og kommunikationsansvarlig: Helle Nordgaard
– Geolog og naturvejleder: Jakob Walløe Hansen
– Direktør: Hans-Jørgen Olsen

Festivalens styregruppe har i år fået et nyt medlem, der repræsenterer de lokale borgere blandt arrangørgrupperne. Det er Michael Andersen, der udover at have solid erfaring som aktør på festivalen for Høve Bylaug også er uddannet Geoguide. Styregruppen består desuden af Britta Tøndborg fra Museum Vestsjælland, Jørgen Stoltz fra Silva Danica/Det Vilde Køkken, Louise Nordlund fra UngiOdsherred og Eva Ormstrup fra ’Kultur og Borger’ i Odsherred Kommune.

Boks 2:
Træf koordinatoren

Festival-koordinatoren holder ”åbent festival-kontor” onsdage på mail og telefon kl. 10 – 15. Er du interesseret i at være arrangør, aktør og/eller har du en idé til et event, er du velkommen til at kontakte Pernille på mail pebo@geoparkodsherred.dk eller mobil 21 44 28 45

Boks 3:

Kom til idéudviklings-værksted
Næste gang arrangører og aktører mødes, bliver lørdag den 17. marts kl. 10 – 13. Her kan du ”pitche” dine ideer, få sparring og måske finde en ny samarbejdspartner. Har du lyst til at være frivillig på festivalen, er du også meget velkommen til at deltage.
Følg med på Geopark Festivalens Facebookside og tilmeld dig festivalens Nyhedsbrev på mail til: pebo@geoparkfestival.dk

Pressekontakt: Helle Nordgaard, mail helle@geoparkodsherred.dk mobil 31216160

• Turisme

• unesco
  • geopark odsherred
  • odsherred
  • geopark festival

Omgivet af hav på tre sider og en 160 kilometer lang kystlinje byder Odsherred på en mangfoldighed af smuk natur og et landskab, der tiltrækker med sine bakker, marker, hyggelige havne og byer. Området er samtidig hjemsted for en perlerække af begivenheder og festivaler året rundt.

Det smukke Odsherred er samtidigt Danmarks første og indtil videre eneste UNESCO-Geopark. Det skyldes det særlige landskab, der har international interesse med blandt andet de tre karakteristiske Odsherred-buer, der er randmoræner og skabt under isens fremstød under den seneste istid for ca. 15.000 - 17.000 år siden

I Odsherred er landskabets samhørighed med kulturhistorie, kunsten og produktion af lokale fødevarer synligt overalt. Området har en rigdom af sten- og bronzealderfund og kører man gennem landskabet er mange af Odsherreds bakketoppe kronet af gravhøje. Naturen har inspireret til nogle af de mest berømte landskabsmalerier i Danmark, og på den inddæmmede Lammefjord dyrkes gulerødder og kartofler, der høster priser og anerkendelse for deres smag og gode kvalitet.

Odsherred er Danmarks største sommerhusområde med omkring 27.000 sommerhuse.

Signe Falgaard

Pressekontakt Koordinator VisitOdsherred +45 58 58 80 38

Helle Nordgaard

Pressekontakt Kommunikationsansvarlig og projektleder Geopark Odsherred 58588067