Den første udlandsrejse går naturligvis til… Sverige

Langelandsparret, Annisette og Tommy, 47 og 46 år, har aldrig nogensinde været ude at rejse. Bortset fra turen til Fleggaard syd for grænsen, hvor de en enkelt gang var på grænsehandelsbesøg. Men nu skal det være slut med udelukkende at kende Danmark, for VisitSweden har inviteret parret til Sverige på den første rigtige ferierejse uden for hjemlandets grænser, og det er der kommet en række rejseprogrammer i miniformat ud af.

Ni ud af ti danskere har været i Sverige. Men kender vi i grunden til den mangfoldighed af oplevelser, Sverige byder på, eller tænker vi umiddelbart bare ’store skove og røde ødegårde’? VisitSweden satte sig for at finde et dansk par, der ikke havde været i Sverige før, og som dermed kunne se på broderlandet med helt nye øjne. Formålet var at glæde parret men også at inspirere andre til at åbne alle sanser op i mødet med broderlandet, prøve nyt og måske udfordre sig selv. For Sverige byder på et hav af oplevelser, som man måske ikke lige umiddelbart ville have gættet på.

”Rigtig mange danskere er vildt glade for Sverige, men mange ved ikke for alvor, hvor meget forskelligt man kan lave. Vores nye rejseprogram i miniformat giver inspiration til, hvilke oplevelser Sverige byder på, og det er Tommys og Annisettes autentiske oplevelser og deres helt umiddelbare reaktion på Sverige, vi får i programmerne. Det er både sjovt og grænseoverskridende for dem og for os som seere”, siger Anna Kron Boysen, PR-manager i VisitSweden.

Annisette er uddannet lagerekspedient og Tommy tømrer. De har to børn og har boet på Langeland det meste af deres voksenliv og ikke bevæget sig så langt væk fra den vante, trygge hverdag. Kullen i Sverige udfordrede derfor med rappelling. I Blekinge prøvede Tommy at riverrafte. Da turen gik til Småland, stod den på det svenske rally-løb, folkrace, og den mere rolige aktivitet, glaspustning. Muslingesafari blev det til i Västsverige, og Göteborg inviterede inden for i forlystelsesparken Liseberg. En god blanding af Sveriges storslåede natur og kulturelle indtryk fik de med hjem i det, der endte med at være en godtepose fyldt med nye og meget personlige oplevelser. En bonusgevinst var, at parret hver især fik afprøvet deres personlige grænser.

”Det sjoveste har været at få prøvet nogle grænser af, som da vi testede sommerrodel og rappelling. Men det, der virkelig fik os maksimalt op at køre, var at få eget rat i hænderne og deltage i folkrace i en dyst mod hinanden. Det var lige os og en kanonoplevelse,” siger Annisette Hansen.

VisitSweden fulgte parret rundt på deres rejse i Sverige, filmede succeser og ikke mindst udfordringer, og i løbet af de næste uger vil seks rejseprogrammer i miniformat blive publiceret på VisitSwedens YouTube-kanal, som kan inspirere til at se Sverige på en ny måde. Filmene viser bl.a. Annisette, der normalt lider af stor højdeskræk, men som alligevel får overbevist sig selv om, at hun godt tør rappelle ned ad en stejl klippe på Kullen. Det er en stor overvindelse fra hendes side. Vi følger også Tommy, der kæntrer i løbet af sin riverrafting på Mörrumsån. Da parret bliver inviteret til at sætte tænderne i den berygtede, svenske spise, surstrømming, falder den oplevelse dog ikke i parrets smag.

Der er premiere på det første mini-rejseprogram i denne uge, og derefter publiceres filmene successivt over de næste uger. Det sker på VisitSwedens YouTube-kanal og hjemmesiden.

Indhold af de seks programmer:

• 1.Skåne, Kullen- rapelling
  • 2.Blekinge, Mörrumsån - riverrafting
  • 3.Småland - Folkrace og glaspustning
  • 4.Naturoplevelser på cykel, kano og sommerrodel
  • 5.Västsverige - Muslingesafari
  • 6.Göteborg, bl.a. med forlystelsesparken Liseberg

Følg rejsefilmene her:

Youtube: http://bit.ly/28MZEru

VisitSweden hjemmeside: http://danmark.visitsweden.com

• Turisme

• göteborg
  • västsverige
  • småland
  • mörrumsån
  • kullen
  • ferie
  • rejse
  • visitsweden
  • rejseprogram
  • skåne

VisitSweden er en kommunikationsvirksomhed der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376