Det store tag-selv bord i Växjö

Det store tag-selv bord får en ny og mere smagfuld betydning, hvis man drager til Växjö i Småland her i sensommeren for at gå ombord i MAT2017. Her afholdes en række arrangementer, hvor den gode, bæredygtige mad er den fælles passion. Der er tale om Sveriges største fødevaremarked, hvor ildsjæle mødes og smagsoplevelserne bliver mange den 8. – 9. september. Mange af Växjös restauranter deltager, og mad med skønhedsfejl tilberedes uden beregning.

MAT2017 er en stor madfestival, hvor madeksperter, debattører, politikere, producenter, grøntdyrkere og madelskere mødes for at sætte fokus på den nærproducerede, velsmagende og bæredygtige fødevareproduktion. Her er alle enige om, at mad frem for alt skal være ensbetydende med glæde.

Mere end 50.000 besøgende valfarter til hvert år, og mange danskere har også fået øjnene op for ’madens folkemøde’. Her præsenteres alle mulige råvarer, ingredienser og delikatesser, lige fra ost og brændte mandler til smålandsk kød og østers midt på Stortorget i den fine by i store telte. Der er tale om en af Sveriges vigtigste fødevarebegivenheder med over 100 fødevare-producenter, og her går man ikke sulten fra arrangementet.

”Sverige og Småland har fokuseret på gastronomi og madkvalitet i de seneste år, flot honoreret i Guide Michelin, White Guide og senest i Wine Spectator med en Grand Award til PM & Vänner, som ligger i Växjö. Med MAT2017 hylder Växjö og de 50.000 besøgende kvalitetsmad, og giver et flot bud på råvarer, delikatesser og restaurantoplevelser”, siger Anna Kron Boysen fra Visit Sweden.

PM & Vänner åbner deres køkken under MAT2017, og kokken fra Växjös mest anerkendte restaurant fortolker retter med råvarer fra lokale og regionale producenter. Mad- og drikkebilletter kan købes på stedet. Den anerkendte restaurant er blot en af mange i Växjö, der deltager i madbegivenheden.

Mad med god samvittighed

15 restauranter i Växjö tilbyder specielt tilberedte miljøvenlige menuer i anledning af MAT2017, dette under etiketten ’Eko-Reko’, og sultne besøgende kan derfor nyde maden med ekstra god samvittighed. Blandt de deltagende er White Guide restauranterne Kafé de luxe og Izakaya Moshi. Växjö huser yderligere tre restauranter i den prestigefyldte White Guide; PM & Vänner, Ett Kvarter og PM & Vänner bistro.

Et stenkast fra centrum af Växjö ligger Östrabo Ekobacke, og i denne KRAV-certificerede byhave dyrkes løg, chili, persille, kartofler m.v. De deltager også i MAT2017 med servering, foredrag og salg af lækkerierne. Besøgende kan diskutere økologi, det ægte køkken, det nærproducerede, samt hvad der ligger i KRAV-certificeret, mens de nyder Växjös nok bedste udsigt.

Succesen ”Matsvinnköket” vil også være at finde på MAT2017. Butikkerne i Växjö vil donere varer med mindre skønhedsfejl, hvorfra enklere retter og smagsoplevelser bliver tilberedt. Maden er gratis for besøgende, men det er muligt at betale til velgørenhedsformål, hvis man har lyst og derved få en endnu bedre smag i munden. Målet for Matsvinnköket er helt generelt at reducere madspild.

Se mere: www.matsmaland.se

• Turisme

• växjö
  • småland
  • sverige
  • mad
  • mat 2017

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376