Europas bedste cykelrute ligger i Sverige

Den 2. marts modtog Kattegatleden i det vestlige Skåne og Halland, altså klos op ad Danmark, en prestigefyldt europæisk pris for at være Europas bedste bud på en cykelrute. Kattegatleden, der åbnede i 2015, får prisen for at være højkvalitativ, naturskøn og med gode faciliteter på hele ruten.

På cykel- og vandringsudstillingen “Fiets en Wandelbeurs”i Holland blev Kattegatleden den 2. marts hædret som Europas bedste cykelrute i 2018, og der er tale om en prestigefyldt pris, hvis målsætning er at motivere til publikumsvenlige cykelruter af høj kvalitet.

”Analyser har vist, at Sverige er et land, som danskerne frem for alt forbinder med natur og outdoor oplevelser i uendelige skove, med dybe søer og masser af frisk luft, hvad enten man er på cykelferie, i campingvogn, på kanotur eller bare kører tværs gennem landet i bil på opdagelse. Nu hædres den fine cykelrute, Kattegatleden, som den bedste af sin art i Europa, hvilket understreger Sveriges voksende cykelturisme og herudover vidner om stor europæisk interesse”, siger Anna Kron Boysen.

I 2015 åbnede Kattegatleden, en 395 kilometer lang cykelrute med størsteparten af ruten asfalteret. Kattegatleden var Sveriges første nationale cykelrute og slanger sig mellem Helsingborg i syd og Gøteborg i nord.

Kattegatledens kilometer går langs med den smukke vestkyst og gennem byerne Helsingborg, Höganäs, Ängelholm, Båstad, Laholm, Halmstad, Falkenberg, Varberg, Kungsbacka og Gøteborg. Cykelryttere skal blot følge røde og hvide skilte med nummer 1 påtrykt, hvorved man forbliver på den pittoreske rute, og der er ydermere meget kulturelt at opleve undervejs. Man kan køre den længde og etape, man ønsker, og man kan starte på ruten, hvor man finder den mest spektakulær, interessant, nem eller svær.

En kriteriefyldt pris

En del kriterier skal opfyldes, hvis en cykelrute skal nomineres og ikke mindst vinde den prestigefyldte pris. Cykelruten skal være indviet for ganske nylig eller for nylig blevet væsentligt fornyet eller udvidet. Den skal bestå af et vidtforgrenet net af større og mindre cykelstier, og så skal ruten være naturskøn og varieret i sit udtryk. Et vigtigt krav er endvidere, at ruten skal ligge på afsondrede stier eller på meget stille landeveje, og der må ikke være trafikstøj eller larm fra industrivirksomheder i nærheden. Hvis ruten krydser en større vej, skal der være et sikkert kryds for cyklisterne. Og så skal der også være gode faciliteter undervejs som bænke og velegnede skovturs-borde. Ruten skal naturligvis også være nem at køre efter, så man ikke farer vild. Kattegatleden lever op til samtlige kriterier.

Dag Hultefors, formand for regionstyrets vækstudvalg, Halland Region, modtog prisen i Utrecht. Han er glædeligt overrasket over prisen og budskabet bag.

"Kattegatleden er en succes, og interessen stiger konstant, ikke mindst internationalt. Vores fokus på international markedskommunikation giver nu resultater. Cykelruten er endvidere blevet en vækstmotor i turismen til regionen, mens den er også et stort aktiv for de lokale”.

Pia Jönsson Rajgård, administrerende direktør for turismen i Skåne, er enig.

”Cykelturisme er en vigtig del af vores turisttilbud, og en nylig publikumsundersøgelse viser, at vores besøgende er meget tilfredse med deres ophold, og de vender heldigvis tilbage. At vi kommunikerer internationalt i fælleskab med Region Halland på markeder som Danmark, Norge, Tyskland og Holland gør, at vi klarer os godt og hele tiden optimerer vores ressourcer”.

Yderligere fakta om Kattegatleden

Kattegatleden giver en række store - og små – oplevelser ud over cykelturen. Et fantastisk kystlandskab med nærhed til smukke sandstrande og fine udsigtspunkter er bl.a. det, man kan glæde sig til. Herudover passerer man maleriske, små, gamle fiskerlandsbyer og hyggelige byer. I løbet af turen vil man også runde flere historiske steder, som kan være interessante at studere.

Sofiero, som var vor egen Dronning Ingrids svenske sommerparadis igennem utallige år og fyldte 150 år for nylig, ligger fx på Kattegatleden. Slottet er et skønt sommerpalads, som Dronning Ingrid elskede at opholde sig på, og cykler man i maj og juni står parkens verdensberømte rhododendron-buske i flor.

Der er caféer og restauranter på hele ruten, og mange af stederne serveres de lokale svenske råvarer. Når benene synes ømme, er der et hav af forskellige overnatningsmuligheder at vælge imellem - alt fra campingpladser og Bed & Breakfasts til hoteller. Der er også mange kurbade og badehoteller langs kysten, hvor man kan få hjælp til både ømme led og muskler eller bare nyde det for en stund, inden cykelturen går videre.

Kattegatleden blev åbnet i 2015 for at udvikle den voksende cykelturisme i Sverige og samtidig bidrage til erhvervsudvikling, økonomisk vækst og skabelsen af nye arbejdspladser i området.

Se mere her: http://kattegattleden.se

Vil du cykle mere i Sverige?

Sydostleden

På Sydostleden, som åbnede sidste år, er mere end 80 % af ruten belagt med asfalt og så godt som bilfri. Sydostleden snor sig fra Växjö i Småland til Simrishamn i Skåne.Ruten går fra Växjö mod søen Åsnen, som står for at blive udpeget til Sveriges næste nationalpark. Herefter cykler man ad små landeveje i Småland og igennem dybe skove og forbi de traditionelle, røde gårde. Vil man fiske i en af de bedste fiskesøer i Sverige, kan snøren kastes ud i Mörrum Kronolaxfiske.

Herefter passeres Kristianstads Vattenrike, som er et beskyttet vådområde med et rigt fugleliv og mange fiskearter. Siden 2006 har vandriget været et UNESCO-beskyttet biosfærereservat, som således også kan nydes fra sadlen. Man passerer kridhvide strande og foranderlige klitlandskaber ved Ålakusten i Åhus og videre ned gennem de store æbleplantager i Kivik.

Man kan naturligvis selv vælge, hvor stor en del af Sydostleden, man begiver sig ud på og i hvilket tempo, den skal tages. Der ligger adskillige Bed & Breakfasts, campingpladser og små, skønne hoteller langs ruten, som man kan nyde en nats ro på.

Skal man virkelig forkæle sig selv, ligger Michelin-restaurant PM & Vänner på ruten. Madkonceptet har rødder i ingredienser fra skov, sø og eng og repræsenterer på bedste vis det gastronomiske Småland. Stedet tilbyder udover restaurant et bageri, en tagterrasse med bar og et gastrohotel.

Se mere her: http://www.sydostleden.se/

Hallandsåsen

Uanset på hvilken årstid man vælger at mountainbike i Skåne, er Hallandsåsen et godt sted at prøve kræfter med det kuperede terræn. Her bliver man ikke forstyrret af biltrafik, og man kan give den fuld gas på grusveje og gennem de store bøgeskove med bakker og højt til himlen. Hallandsåsen har oceaner af mountainbike-spor, både til den garvede mountainbiker og til den mere moderate rytter på jagt efter sjove udfordringer.

Undervejs passerer man bl.a. det gamle Dagshög, som er Skånes største gravhøj. Den 3000 år gamle gravhøj er 4,5 meter i højden og 42 meter i diameter. I følge sagnet er den skånske konge Dag begravet i gravhøjen.Dette er ikke nogen almindelig tur med et par op- og nedstigninger. Ruten tager cykelrytteren gennem en række vanskelige passager, der kræver teknik og gode lårmuskler. Udsigten over kysten er helt

vidunderlig, når man når op, og de fleste kan blive nødt til at holde et hvil for at få styr på vejrtrækningen. Her er også caféer, som byder på koldt at drikke eller en kop kaffe. Hvis man ønsker en mindre teknisk krævende rute, kan man vælge at køre forbi det lille fiskerleje, Kattvik. Stykket er 21 kilometer langt og ikke helt let, men det vil teste ens udholdenhed på en del bakker.

Der er masser af fine indkvarteringsmuligheder i Hallandsåsen.

• Turisme

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed, der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt. Vores vision er at skabe lyst til Sverige og inspirere flere udenlandske turister at rejse til Sverige. Vi er tilstede i 10 lande over hele verden og kombinerer lokal tilstedeværelse med markedsomfattende kommunikation. Visit Sweden ejes ligeligt mellem den svenske stat gennem Erhvervsministeriet og det svenske turisterhverv gennem Svensk Turism AB.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376