Fantastisk sne og skiløb i den arktiske vildmark højt mod nord

Ski-Sverige er kendt for sine mange familievenlige skisportssteder, men nabolandet kan også stille selv de mest eventyrlystne skiløberes lyst. Det svenske Lapland byder nemlig på fantastisk skiløb, Nordeuropas bedste offpiste, metervis af sne og muligheder for heli-skiing, som stort set ikke findes andre steder i Europa.

Lettilgængelige off-piste, avanceret cat- og heli-skiing og fantastiske sneforhold med meterdyb sne helt frem til maj måned er noget, som skiløbere rejser langt for at opleve. Det er måske ikke, hvad de fleste umiddelbart forbinder med de svenske skiområder, som er kendt for at være skræddersyet til familier, hvor både børn, unge og voksne på en og samme ferie skal have de bedste rammer for legen i det hvide element. Men rejser man helt op nordpå til den svenske vildmark i Lapland, er fokus rettet mod skiløbere, der ønsker sig ski-oplevelser for livet:

”De to skiområder Björkliden og Riksgränsen byder begge på noget nær uudtømmelige muligheder for off-piste skiløb med et væld af muligheder som cat-skiing, heli-skiing og randonee. Samtidig er naturen exceptionel i et nærmest arktisk landskab 200 km nord for polarcirklen. Og netop derfor vender nogle af verdens bedste skiløbere tilbage til områderne år efter år,” siger Anna Kron Boysen, PR Manager hos VisitSweden, som denne vinter har godt nyt til danskerne:

”Den 20. december 2012 indviede vi en helt ny flyrute direkte til det svenske Lapland. Og dermed er den vilde ski-oplevelse nu ikke længere væk end 2 timer og 20 minutter med fly fra Københavns Lufthavn direkte til Kiruna i Lapland med SAS. Det er et kæmpe logistisk fremskridt, som med to ugentlige afgange t/r gør noget af Europas allerbedste skiløb tilgængeligt for danskerne på en måde, vi aldrig før har haft.”

Heli-ski for de ekstreme

Udover det kæmpe udvalg af let tilgængelig off-piste og en optimal udnyttelse af fjeldenes faldhøjde, er der en helt særlig aktivitet, som lokker i det svenske Lapland. Modsat mange andre steder i Europa, hvor det ikke er tilladt med heli-skiing, har man i de nordlige svenske fjeldområder ideelle forhold for dette, og det er muligt både at arrangere enkelte dagsture eller en hel uge med heli-skiing hver eneste dag.

”Tag med en helikopter op på toppen af bjerget, få skiene på og nyd en fuldstændig uberørt bjergside hele vejen ned. Det er et adrenalinkick og en oplevelse mange skiløbere drømmer om. Udover Björkliden og Riksgränsen ligger Abisko og Narvik også inden for rækkevidde, når man er flyvende i helikopter - og med et areal mange gange større end Danmark er der masser af uberørte bjergsider, der venter på danskerne,” siger Anna Kron Boysen.

På ski i maj og juni

Noget af det der gør skiløbet i Björkliden og Riksgränsen specielt, er, at sæsonen er forskudt i forhold til mange andre steder. Disse to nordligt placerede skiområder har åbent fra februar til maj, og i Riksgränsen har man det legendariske midsommerskiløb, hvor man kan stå på ski fra den 20. – 23. juni i midnatssolens skær.

Fakta

Björkliden: Næsten så langt nordpå du kan komme i Sverige, ligger Björkliden med 24 slalom-pister, som betjenes af fem lifter. Området omkring Björkliden er en betagende vildmark med et utal af søer og smukke fjelde. Det kan opleves på nært hold på langrendsløjperne. Alle former for skiløb tilbydes i Björkliden, ikke mindst off-piste, som er exceptionelt godt her. Er du til action og uforglemmelige luksus-skioplevelser, har du i Björkliden netop muligheden for at udfordre dig selv med heli-ski i absolut verdensklasse. Operatøren ”Arctic Elements” er faktisk blandt Europas største udbydere af eksklusive heli-skirejser og kan for eksempel tilbyde dig en unik ekspedition, hvor du på dit heli-skieventyr vil dække fem fjelde og fra 10.000 til 50.000 meters højdeforskel. Heli-ski-området ligger mellem Riksgränsen fjeldet, tæt på grænsen til Norge, og Kebnekaise-massivet. Området omfatter over 100 fjeldtoppe og svarer til ca. halvdelen af de tilgængelige skiområder i Østrig.

Læs mere på www.skiferie.visitsweden.com/skiomraader/bjoerkliden

Riksgränsen: Verdens mest nordlige skidestination, Riksgränsen, er ét af Sveriges mest legendariske skisportssteder. Her findes 18 pister, som betjenes af seks lifter. Riksgränsen er et enormt stort område, men effektivt og imponerende godt indrettet, da fjeldets faldhøjde er optimalt udnyttet. Off-piste skiløb er i høj grad i fokus her og derfor også et hovedmål for mange af de tilrejsende skiturister. Skal off-piste oplevelsen være helt i top, findes der nærmest også uendelige muligheder for heli-skiing i området. Med helikopteren som privat skilift findes godt 60.000 kvadratkilometer med over 100 bjergtoppe at tage af. Bjergene tættest på Riksgränsen har faldhøjder på 700-1.000 meter, og flyver man til de mere afsides områder som Mårma og Kebnekaise, fås faldhøjder på op til 1.500 meter. Men off-piste er langt fra den eneste form for skiløb, området har at byde på. Fordelt over hele fjeldet er her nemlig masser af supergode og velpræparerede pister af varierende sværhedsgrader. De mest erfarne og teknisk dygtige slalom-løbere vil med garanti få rigeligt med udfordringer på pister som ”Uffes Vägg”, ”Rimfors” og ”Nordalsfjäll”, hvor der hvert år i maj afholdes ’Scandinavian Big Mountain Championship’.

Læs mere på www.skiferie.visitsweden.com/skiomraader/riksgraensen

Ny nonstop-flyrute

• Første afgang fra Københavns Lufthavn til Kiruna i det svenske Lapland var den 20. december 2012.
  • Den nye, direkte flyrute tager 2 timer og 20 min.
  • Det er muligt at flyve direkte hver torsdag og søndag i perioden 20. december til 28. april med SAS.
  • Det koster 995,- at flyve direkte til Kiruna i det svenske Lapland.

Læs meget mere om Lapland på

www.skiferie.visitsweden.com

www.laplandnonstop.com

www.swedishlapland.com

• Turisme

• svenske lapland
  • swedish lapland
  • ski
  • vildmark
  • offpiste
  • björkliden
  • riksgränsen
  • heli-skiing
  • arctic elements
  • sverige
  • ski-sverige

VisitSweden is a communications company that works to promote the brand of Sweden and the Swedish destinations and experiences internationally.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376