Mere end halvdelen planlægger selv skiferien

Mange danskere er i gang med planlægningen af denne vinters skiferie, og nye tal fra VisitSweden viser, at stadig flere danskere går uden om pakkerejser, når de skal booke skiferien. Mere end halvdelen af de danske skientusiaster vælger nemlig at planlægge hele skiferien selv.

Bil eller fly? Hotel, hytte eller campingplads? Spa eller sauna? Ski eller snowboard? Der er mange valg, når skiferien skal planlægges, og selvom rejseselskaberne står i kø for at hjælpe de skilystne danskere med at booke, viser nye tal fra VisitSweden, at vi i stigende grad vælger selv at stå for planlægningen af årets skiferie. Faktisk planlagde mere end 50 pct. af os danskere selv den seneste skiferie, og det er særligt børnefamilierne, der godt kan lide friheden til at vælge selv.

”Vi kan se, at det især er de danske børnefamilier, der gerne vil skræddersy deres skiferie. Undersøgelsen viser nemlig, at hele 60 pct. af denne gruppe selv planlagde hele turen sidste gang, de var af sted på ski. De svenske skiområder oplever også en stigning i onlinebookingerne og har derfor gjort meget for at udvikle deres hjemmesider, så det er let at booke hele pakken selv hjemmefra. I Kläppen kan man f.eks. booke alt lige fra hytte, liftkort og aktiviteter til ski og skistøvler i den rigtige størrelse og tilpasset den rigtige vægt, så det hele er klar ved hytten, når man ankommer,” siger Anna Kron Boysen, PR Manager hos VisitSweden.

VisitSweden peger her på tre områder, som er meget besøgt af danskere, der godt kan lide at booke selv.

Fakta

Kläppen, der ligger i Sälen i Midtsverige, er et af danskernes favoritområder. Med 34 pister, fire funparks, langrendsløjper og 21 lifter byder Kläppen på et ideelt skiområde, hvor du får mere sol, mindre vind og bedre sigt. Uanset hvor solen er, kan du nyde den hele dagen, for Kläppen har fine pister i alle verdenshjørner. Læs mere på: www.skiferie.visitsweden.com/skiomraader/klaeppen.

Stöten ligger i den nordlige ende af Sälen-fjeldene, der er Nordens største alpine skiområde. Området byder på 32 pister, tre funparks, tre langrendsløjper og 18 lifter, så her er både pister til erfarne skiløbere, der har været i Alperne mange gange og til nybegyndere. Stöten har desuden den største faldhøjde i Sälen, og det betyder flere meget stejle og meget lange pister. Læs mere på: www.skiferie.visitsweden.com/skiomraader/stoeten.

Ulricehamn er beliggende i det sydlige Sverige og kan derfor nås på bare få timers kørsel. Med syv pister, snowboardpark, langrendsløjper og syv lifter er der udfordringer for både nybegynderne og dem, der har flere skiferier i bagagen. Læs mere på: www.skiferie.visitsweden.com/skiomraader/ulricehamn.

Om undersøgelsen
Analysen er lavet i samarbejde med Maxus Research, baseret på 1.000 respondenter indsamlet i april 2013 via M3 Research.

Foto: Daniel Ronnback

• Turisme

• ulricehamn
  • stöten
  • børnefamilier
  • planlægning
  • booking
  • sälen
  • sverige
  • visitsweden
  • skiferie
  • vinterferie
  • kläppen

VisitSweden is a communications company that works to promote the brand of Sweden and the Swedish destinations and experiences internationally.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376