På skiferie sammen – men vi bor hver for sig

Sæsonen toner skiferie med skiløb og hygge ved pejsen efter en god skidag med masser af frisk luft. Ny undersøgelse viser, at vi helst deler løjper og efter-hygge med den nærmeste familie eller med gode venner, og at vi gerne rejser afsted mange sammen. Store hytter og lejligheder med plads til flere familier er dog ikke helt ligeså efterspurgt som tidligere, for mange rejser sammen men behøver ikke at bo sammen, siger det store skisportssted i Sverige, Idre Fjäll.

Det er vores egen kernefamilie, partner eller de gode venner, som vi danskere foretrækker at løbe ned af løjperne med, når kalenderen står på årets skiferie. Flest, nemlig 62 %, peger på, at det er ægtefællen, samleveren eller kæresten, der skal med når regn, gråvejr og hverdag erstattes af sne, blå himmel og skiferie. Men der er også mange, der helst vil nyde skiferien i gode venners lag; det mener lidt over en tredjedel, nemlig 36 %.

Det viser en ny undersøgelse blandt danskere, som Visit Sweden netop har fået foretaget hos analyseinstituttet YouGov.

Samtidig siger Sofie Andersson fra det svenske skisportssted, Idre Fjäll, som tusindvis af danskere tager til hvert år, om tendensen i.f.t.indkvarteringen på fjeldet:

”Tidligere oplevede vi, at danskerne bookede hytter og lejligheder for flere familier, da de ville bo sammen, men jeg synes ikke længere, vi ser den tendens.De vil stadig gerne bo tæt på hinanden men i hver sin hytte eller lejlighed”.

Skiferie er en kollektiv ferieform

YouGov-undersøgelsen viser, at mange danskere gerne drager afsted i større grupper, når skiferielivet skal nydes. 48 % skal i år på skiferie i en gruppe på 2-4 personer, og 30 % ved allerede, at de bliver 5-8 personer, når de skal feriere sammen i frostgrader, iført skiudstyr og med varm kakao indenfor rækkevidde. 10 % siger, at de bliver mellem 9 og 12 personer, når skiferien sætter ind.

”Skiferie er en ferieform, hvor mange tager afsted sammen. Det er en fordel at være mange, da man kan kombinere skiturene på kryds og tværs med dem, der løber på samme niveau som en selv, eller man kan deles om at passe børnene. Sverige er godt til både slalom og langrend, og i store grupper kan man også mikse turene efter, hvem der lige har lyst til hvad på dagen. Men med den hektiske hverdag, som mange ofte har, er det skønt at kunne trække sig tilbage med sin egen familie sidst på dagen”, siger Anna Kron Boysen, PR Manager Visit Sweden.

Undersøgelsen viser i øvrigt, at 24 % af de danskere, der overvejer at tage på skiferie i år, godt kunne tænke sig at tage til Sverige.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 514 CAWI-interview med danskere i alderen20-70 år, som har været på skiferie inden for de seneste 3 år og/eller forventer at tage på skiferie i den kommende skisæson.

Undersøgelsen er gennemført i perioden 13. - 24. oktober 2016.

• Turisme

• ski
  • skiferie
  • sverige
  • visitsweden
  • idre fjäll

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376