​Sensommerkultur i Malmø

Savner man at have fået én på opleveren i år under åben himmel, i en livlig gade eller med grønne bøgegrene over hovedet, kan det stadig nås i Malmø. Her er der som minimum to gode muligheder, inden efteråret sætter ind.

Kunst, musik, dans og højt humør har alle dage været en del af svenskernes kultur og livsstil, og derfor er der også skruet op for det i Malmøs byrum her i sensommeren.

Den elskede gadefestival eller byfest, Malmøfestivalen, folder traditionen tro kulturen ud i en hel uge og diverterer med et potpourri af moderne og klassisk musik, kunst, oplæsning af poesi, teaterstykker, akrobatiske udfoldelser, skateboard for alle, performancekunst, debatter og kulturliv i børnehøjde. For Malmøfestivalen er langt mere end en musikfestival og appellerer derfor også bredt. Malmøfestivalen varer en uge, fra 11. – 18. august i år, og besøges hvert år af mere end en million mennesker, heriblandt mange danskere.

”Blandt nyhederne for dette år er en koncert med Malmö Symfoniorkester, et instagram-takeover af Lilla Vardag, den spektakulære oppustelige forhindringsbane The Beast og et udvidet program på børneområdet. Men også den nyere NGBG Gatufest er værd at tage til Malmø for med dens mange kreative og innovative sjæle og kollektive gadefest”, siger Anna Kron Boysen fra Visit Sweden.

Kan man ikke nå Malmøfestivalen i år, kan man derfor i stedet planlægge efter at deltage i NGBG Gatufest lørdag den 9. september fra 12:00 – 24:00.

Der sker i disse år meget omkring Norra Grängesbergsgatan i Malmø. Det rå industrikvarter er blevet det måske mest trendy sted at opholde sig i byen, og gadefesten NGBG, som foregår her, bliver mere og mere populær. Konceptet er, at grupper, virksomheder og foreninger i området arbejder sammen om at skabe en fælles fest og fylde asfalten og de hyggelige kroge med liv, graffiti, mad, kunst, musik og meget andet. Formålet er at synliggøre den kreativitet, det engagement og den iværksætterånd, der eksisterer i disse bygninger, og det lykkedes på formidabel vis sidste år, hvorfor festivalen nu udvides med flere scener og også et børneområde.

Se mere: www.malmofestivalen.se

Se mere: www.ngbg.se

• Turisme

• festival
  • skåne
  • malmø
  • sverige

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376