Skiferie uden ski på fødderne hele tiden

Kør en pistemaskine op af pisten. Tag en snescooter-tur hen over højfjeldet med udsigt til de sneklædte bjerge. En hundeslædetur med ivrige hunde. Eller svæv i en zipline i de sneklædte trætoppe. En ferie i kuldegrader og med sne under fødderne kan betyde meget andet end at stå på ski, selvom man naturligvis også bruger en del timer på at suse ned ad løjperne. Her er oplevelser, man ikke lige finder i Danmark.

Skiløb er populært hos danskerne, og både store og små nyder godt af frisk luft, konditionstræning og smuk natur, når ferien skriver skiferie. Men flere og flere destinationer i Sverige øger udbuddet af alternative oplevelser, for alle kan trænge til en pause fra strabadserne på pisterne.

Der kommer flere og flere sjove oplevelser at krydre skiferien med. Oplevelser, der giver sjov, adrenalin og også fortæller noget om den skidestination og det område, man befinder sig i. Nordlys i Åre er en fantastisk oplevelse. En snescooter-tur på højfjeldet i pagt med naturen eller en tur på hesteryg ud i det sneklædte terræn er også værd at gå efter. De helt vilde oplevelser som selv at betjene en 12 ton tung pistemaskine er så sandelig også noget, der giver adrenalinsus for de fleste”, siger Anna Kron Boysen fra Visit Sweden.

Her følger bud på, hvad de forskellige og mest populære skisportsdestinationer i Sverige kan diske op med, når skiene forbliver i skikælderen en dag:

Hvad kan man også på de forskellige skidestinationer?

Del hovedpude med vilde dyr i Falköping

Tæt på skiområdet i Falköping finder man Wrågården, hvor mægtige dyr som elge, bisonokser og hjorte slår sig løs, og som man kan komme helt tæt på. Udover blot at besøge dem på f.eks. en bisonsafari, kan man også dele hovedpude med dem, så at sige, og dermed vågne op med første parket til deres morgen-repertoire. Hytterne ligger i elge- og hjortehegnet, og er udformet som store elge, hvilket kan være en sjov alternativ oplevelse for familien, når lårbasserne er ømme, og skiløbet skal have en pause.

Se mere: http://wragarden.se

Snecooter-tur på fjeldet i Hovfjället

Snescooter på fjeldet er en sjov og spektakulær oplevelse for de fleste. Man sætter sig op på en snescooter, får en grundig introduktion og kort tid efter sætter man sin maskine i gear og kører ud over fjeldet med sneklædte vidder, så langt øjet rækker og en klar følelse af at være fuldstændig i pagt med naturen. På Hovfjället er en snescootersafari et godt og spændende alternativ til skiløbet, og forsikring, guide, scooter med benzin, scooter-overall, sko og hjelm er naturligvis selvskrevet.

Se mere: www.hovfjallet.se/pages/showpage.jsp?page_cd=H.ACTIVITY.SKOTER&menuid1=1075734

Styr på hundene i Branäs

I børnevenlige Branäs kan man sagtens få adrenalinen op at ringe. Hos Hike huskytours er der hundeslædeture på bare 10 minutter men også på op til flere timer med hundene som væsentligste motor. Har man mod på det, får man også selv lov til at styre slæden og dermed hundenes iver, og det kræver sin hundefører. En pragtfuld naturoplevelse, hvor man må overgive sig til naturen og dyrenes glæde ved at løbe i sneen.

Se mere: hwww.branas.se/skidakning/langdskidor/#hundspann

Kläppen i Sälen: Igennem sneslangen på fjeldet

Her kan alle deltage uanset dåbsattest. Der er tale om en snowtubing-tur, hvor man sætter sig godt til rette på en stor gummiring og på den glider ned gennem sneen i speciallavede spor. Det er lidt ligesom en vandrutsjebane, blot med sne under gummiringen i stedet for vand. Hele familien kan deltage, også de mindste. Et ganske fornøjeligt alternativ, når man ikke orker mere skiundervisning, eller lårbasserne smerter af mælkesyre og råber på pause.

Se mere: www.klappen.se/att-gora/aktiviteter/snowtubing/

Fang middagsfisken i Orsa Grönklitt

I smukke Orsa Grönklitt er der masser af muligheder, hvis man for en dag vil lade skiene stå. Snescooter, hundeslæde og hestevognskørsel er ganske populært her, men det mest unikke er nok, at man kan tage på fisketur og fange sin egen middagsmad, hvis den slags frister – godt med tøj er en god idé. I den nærliggende Rädsjön er der masser af regnbueørred og et hyggeligt læhegn med grillområde. Man kan købe et midlertidigt fiskebevis i Gæstecentret.

Se mere: www.orsagronklitt.se/sv/vinter/vinterfiske__61

Gocart på isen i Tandådalen i Sälen

Icekarting er gocart-kørsel på is og et ganske populært afbræk til ski, stave og stejle løjper. Her er der ingen nedfart men til gengæld en glat is, hvor robuste gocarts kører stærkt på overfladen. Her kombineres kørefærdigheder og god kørestil i sikre og konkurrenceoplagte rammer. Varmt tøj og en hjelm er vigtigt at iføre sig. Der kan arrangeres sjove konkurrencer for virksomheder, vennegrupper eller familier – dog for mindst 10 personer.

Se mere: www.salen360.com/sv/A/Icekarting/Icekaritng/

Idre Fjäll: Præparér pisten med en ægte pistemaskine

En rigtig cool oplevelse er at køre en 12 ton tung pistemaskine ned ad pisterne. Og sikkert også angstfremkaldende for mange. På Idre Fjäll, som i forvejen er kendt for det gode skiløb og de mange muligheder, kan man prøve kræfter med den lidt specielle type kørsel, og det gælder om at holde tungen lige i munden for at få pisterne jævne. Bemærk, at aktiviteten skal forudbestilles senest klokken 16:00 dagen før.

Se mere: www.idrefjall.se/gora/vinter/kor-pistmaskin.html

Lofsdalen med whiskybar øverst på fjeldet

Kombinationen af endt skiløb for dagen, udsigt over fjeldet og en god whiskysjus er noget, mange vil kunne forstå sig på. I hvert fald når den står på ferie. Skybaren i Lofsdalen øverst på fjeldet er åben for alle over 12 i højsæsonen samt for grupper hele året rundt. Bygningen er en glaskuppel, hvor Europas højest placerede whiskylager ligger. Skybaren tilbyder det bredeste udvalg af Mackmyra-whisky, og har man børn med, kan de naturligvis få en kop varm kakao. Fra toppen af Hovärken Express kommer man videre til Lofsdalen Skybar.

Se mere: www.lofsdalen.com/sv/product/lofsdalens-skybar-bar-med-lattare-luncher

På hesteryg i Vemdalen

Sadl op og rid afsted op på fjeldet. Her nydes stilheden, naturen og livet, mens man bølger frem og tilbage på hesteryggen. Der er flere virksomheder, der tilbyder hesteridning på fjeldet i Vemdalen. Trumvallens Fjällridning tilbyder det og gør brug af en stor, stærk og sikker race, hvor man sidder sikkert i sadlen. Der er rideture af flere forskellige længder. Den anden mulighed er for de mindre børn på Floda gård, hvor børn og barnlige sjæle kan få rideture på bane.

Se mere: www.vemdalen.se/upptack/fjallridning/ridturer-vinter/

På jagt efter Nordlyset i Åre

Skiløb i dagtimerne. Natløb med ambitionen om at se nordlyset om aftenen. En god kombination for en skiferie på de breddegrader. Man klæder sig godt på, bevæger sig ud sen aften, tænder pandelampen og vandrer sammen mellem de smukke, snedækkede træer. Nordlyset vil forhåbentlig vise sig, når man mindst venter det, og alt imens tændes der bål og brygges kaffe under åben stjernehimmel. En oplevelse for livet. Et godt tip: Vælg små grupper at gå på jagt efter Nordlyset i.

Se mere: www.exploreare.se/nothern-light-adventure/

Zipline over sneen i Åre

Zipline er nok mest kendt for at give højde til at svæve over grønne landskaber. Men i Åre er det hovedsageligt de hvide landskaber højt hævet over jorden, der vækker begejstring. Zipline er en aktivitet både for dem, der ønsker en adrenalinfyldt oplevelse og for familien, der ønsker at opleve noget anderledes sammen. Her kan vælges mellem Zipline Black, som er for de modige, da man svæver i 60 meters højde hele 350 meter, og Zipline Green, som appellerer til de mere moderate.

Se mere: www.campare.se/sv_SE/zipline

Åre med Snow Quad Family Adventure og "fika"

NYHED: Her kan man bringe sin familie med på et uforglemmeligt vintereventyr på snow quads (ATV på larvefødder) og opleve Åres fantastiske landskab. Under halvanden times sneeventyr kan de voksne prøve kræfter med at styre den store maskine, mens andre indtager passagerpladsen i den komfortable slæde (max 5 pers). Vildmarkskaffe serveres på turen. Kørsel på snow quads er både enkelt og sikkert, og instruktørerne gennemgår naturligvis al information omhyggeligt inden afgang. Hjelme er inkluderet (et sæt handsker og støvler kan lejes).

Se mere: www.exploreare.se/snow-quad-safari-with-fika/

Nordlys og stjerneshows

Om vinteren kan gæster gå på tur med astro-fotografen, Göran Strand, efter stjerneskud og Nordlys i naturen omkring Östersund. Göran Strand bor selv i Östersund og har i de senere år tiltrukket stor international opmærksomhed for sine fotos af Nordlys og andre himmelske fænomener, bl.a. brugte Coldplay en af hans stjernefilm i deres video "A sky full of stars".

Se mere: www.visitostersund.se

Ishotel ikke langt fra Björkliden

Skisportsstedet Björkliden er fyldt med supplerende oplevelser til skiløbet. Isklatring og isfiskeri samt snescooter-ture og hundeslæde på fjeldet er blot nogle af oplevelserne. Men det måske mest unikke er det verdensberømte ICEHOTEL i Jukkasjärvi. Man kan tilmeldte sig en guidet tur ind i de kunstfærdigt udsmykkede ishaller med "kunst-suiter", "isværelser" og "iskirke", mens man får en præsentation af, hvordan årets ishotel er blevet designet og skabt.

Se mere: www.icehotel.com

• Turisme

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed, der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt. Vores vision er at skabe lyst til Sverige og inspirere flere udenlandske turister at rejse til Sverige. Vi er tilstede i 10 lande over hele verden og kombinerer lokal tilstedeværelse med markedsomfattende kommunikation. Visit Sweden ejes ligeligt mellem den svenske stat gennem Erhvervsministeriet og det svenske turisterhverv gennem Svensk Turism AB.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376