Sverige - det første land i verden med eget telefonnummer

Foto: Anette Andersson

Sverige er et land fuld af forskellighed og holdninger – og derfor lancerer Svenska Turistföreningen det Svenske Telefonnummer. Nummeret forbinder den, der ringer, med en tilfældig svensker og snakken kan gå på kødboller, natur, nordlyset og meget mere.

I anledningen af 250 års-jubilæet for afskaffelsen af censur bliver Sverige, ved hjælp af Svenska Turistföreningen, det første land i verden, der har sit eget telefonnummer. Fra og med den 6. april kan interesserede ringe til det Svenske Telefonnummer og lære mere om landet ved at tale direkte med tilfældige lokale svenskere. Samtalen kan handle om alt fra isbjørne til politik. Svenska Turistföreningens forhåbning ved at få helt almindelige svenskere til at besvare opkaldene er at give folk mulighed for at lære om Sveriges kultur, natur og mindset på en ægte og autentisk måde.

“I svære tider har mange lande tendens til at begrænse kommunikationen mellem mennesker. Vi forsøger at gøre det modsatte. Derfor har vi gjort Sverige til det første land i verden med eget telefonnummer og givet svenskerne mulighed for at besvare opkaldene og dele deres holdninger kvit og frit,” siger Magnus Ling, generalsekretær og direktør for Svenska Turistföreningen. ”Vi vil gerne vise folk det rigtige Sverige – et unikt land, der er værd at besøge, med en bæredygtig turisme og en rig kulturarv. Målet med det Svenske Telefonnummer er at skabe mere stolthed omkring og viden om Sverige både nationalt og internationalt.”

For at oprette det Svenske Telefonnummer har Svenska Turistföreningen slået sig sammen med Intelcom, der er førende inden for kontaktløsninger, for at skabe en af verdens største telefonomstillinger. Omstillingen gør det muligt at ringe til det Svenske Nummer 24 timer i døgnet alle ugens dage. Den cloud-baserede kontaktcentral registrerer alle de svenske frivillige ambassadører og forbinder indgående opkald med en tilfældigt valgt frivillig.

Hvordan kan jeg ringe til Sverige?

Fra den 6. april kan alle i hele verden ringe til Sverige på nummeret +46771 793336. På www.TheSwedishNumber.com kan besøgende læse mere om initiativet og se den seneste statistik på antallet af opkald.

En video med mere information om det Svenske Nummer kan ses her: https://youtu.be/mtb3f_NAmK0

Om Svenska Turistföreningen (STF)

Svenska Turistföreningen er en af de største frivillige organisationer i Sverige og en pioner inden for feltet. Svenska Turistföreningen har omkring 240.000 medlemmer og cirka 300 muligheder for indkvartering i Sverige, der kan være alt fra fyrtårne og bjerghytter til skibe og hoteller. Foreningen er medlem af den internationale hostelsforening Hostelling International, der har 4.000 faciliteter fordelt på 90 lande. Tusindvis af aktiviteter og kurser bliver hvert år afholdt på vores faciliteter.

Læs mere og opdag Sverige på www.svenskaturistforeningen.se/theswedishnumber

• Turisme

• sverige
  • svenska turistföreningen
  • stf
  • telefoni
  • snak med en svensker
  • kultur
  • natur
  • oplevelse
  • autentisk
  • det svenske telefonnummer

VisitSweden er en kommunikationsvirksomhed der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376