Sverige inviterer til DM i alpinski

Danmarksmesterskaberne i alpinski afvikles igen i år ved svenske Funäsdalsberget, som ifølge Danmarks Skiforbund skaber de helt optimale rammebetingelser for konkurrencen. DM i alpinski er bare én af mange større skibegivenheder, som bliver afholdt i Sverige den kommende tid.

Når Danmarksmesterskaberne i alpinski løber af staben fra den 20. til den 22. marts, vil det for andet år i træk være det svenske bjerg, Funäsdalsberget i Funäsfjällen, der lægger pister til. For Danmarks Skiforbund, der igen i år arrangerer mesterskaberne, er det en stor glæde at kunne vende tilbage til Funäsdalsberget:

”Funäsdalsberget i Funäsfjällen byder på fantastiske skiforhold til Danmarksmesterskaberne med en stejlhed og et snedække, der gør pisterne optimale for alpinatleterne at dyste på. Det er et af de områder, der aldrig behøver snekanoner, hvilket bl.a. er en af årsagerne til, at det østrigske landshold træner på Funäsdalsberget,” siger Kenneth Bøggild, administrationschef i Danmarks Skiforbund.

Sidste år ved DM i alpinski oplevede Danmarks Skiforbund en stor tilfredshed blandt deltagere såvel som tilskuere på grund af Funäsdalsberget og det omkringliggende skiområde.

”Vi er meget positive omkring vores valg, for området har et perfekt skipotentiale til formålet kombineret med en fantastisk familiestemning i byen. Samtidig har de lave priser og det høje niveau på restauranter og familievenlige attraktioner i området også stor betydning for, at man får en god helhedsoplevelse, når man deltager i Danmarksmesterskaberne - og det er naturligvis også afgørende for, at vi vil vælge Funäsdalsberget fremover,” siger Kenneth Bøggild.

DM i alpinski strækker sig i år over to dage – fra den 20. til den 22. marts. Der dystes i disciplinerne Super-G, storslalom, slalom og kombineret storslalom/slalom.

Flere store skibegivenheder i Sverige
Sverige går et begivenhedsrigt forår i møde, da DM i alpinski er blot én af mange store skikonkurrencer, som finder sted i Sverige. På søndag lyder startskuddet til det populære Vasaløb, der er verdens længste langrendsløb med en distance på 90 km. Løbet afholdes hvert år første søndag i marts med start i Sälen og mål i Mora, og den danske deltagelse har været voksende de seneste år.

”Hos VisitSweden er vi rigtig glade for, at Danmarks Skiforbund har fået øjnene op for Funäsdalsberget, som også i vores øjne danner helt optimale rammer for alpinski. Vi ser flere og flere danskere deltage i de store skibegivenheder i Sverige, især ved Vasaløbet, hvor Danmark med 1.316 tilmeldte i år er tredjestørste nation,” siger Anna Kron Boysen, PR-manager hos VisitSweden.

Foruden DM i alpinski og Vasaløbet inviterer svenskerne for 22. år i træk til freeride-konkurrencen Scandinavian Big Mountain Championship den 13.-15.marts. Konkurrencen finder sted i Rigsgrænsen i det svenske Lapland, og med 150 deltager tiltrækkes mange af de bedste internationale freeride-skiløbere.

DM i alpinski
Afholdes fra den 20. til den 22. marts på Funäsdalsberget i Sverige. Der dystes i disciplinerne Super-G, storslalom, slalom og kombineret storslalom/slalom. Læs mere på: www.dskif.dk/

Vasaløbet
Verdens ældste og længste langrendsløb, Vasaløbet, afholdes hvert år den første søndag i marts - i år den 2. marts. Deltagerne skal tilbagelægge 90 km på langrendsski på under 12 timer og 15 min. Startskuddet lyder i Sälen, og vinderen bliver hyldet i Mora. Læs mere på: www.vasaloppet.se/

Skandinavian Big Mountain Championship på Rigsgrænsen
Bjergkonkurrencen i freeride har eksisteret siden 1992 og afholdes i år d. 13-15. maj. Konkurrencen vil finde sted i det svenske Lapland på Rigsgrænsen, der ligger over polarcirklen på grænsen mellem Sverige og Norge. Læs mere på: www.bigmountain.se/

Fakta om Funäsdalsberget
Med sine tre sorte, syv røde og fem blå nedfarter, samt den fine grønne begynderbakke, danner Funäsdalsberget i Funäsfjällen de perfekte rammer om din og familiens skiferie i Sverige. Her er udfordringer for alle niveauer, og én af Sveriges bedste Fun Parks ligger i området, der desuden byder på off-piste områder, der kan løfte dine ski-oplevelser til nye højder. Og hvis du har lyst til andet end herligt skiløb på ferien, byder Funäsdalsberger på masser af andre muligheder for aktiviteter og spændende oplevelser. For eksempel har du muligheden for at forsøge dig med Sne-scootersafari, is-klatring, heli-ski og meget andet. Det er kun et spørgsmål, om du har energi til det hele.
Læs mere på: www.skiferie.visitsweden.com/skiomraader/funasdalsberget

Funäsfjällen
134 pister. I området ligger Funäsdalsberget, Ramundberget, Bruksvallarna og Tänndalen, der alle er kendt for gode muligheder for både familiehygge og rå off piste-skiløb, flere Fun Park, 300 km langrendsløjper og 450 km præparerede og kortlagte snescooterstier i højfjeldet. Som noget nyt i år kan man i Ramundsberget komme på Heli-langrend, og i Tänndalen er der mulighed for at kombinere hestekræfter med moskusokser ved at tage på moskusoksesafari på snescooter.
Læs mere på: www.skiferie.visitsweden.com/skiomraader/funaesfjaellen