Tag på vildtsafari i Sverige

Safari er ikke kun forbeholdt rejsende i Afrika. For svenskerne inviterer nu også på store safarioplevelser fra den 10. maj i Kosta Safaripark, hvor man kommer helt tæt på mægtige dyr. Det sker så tæt på Danmark som i den smålandske ’urskov’.

Den 10. maj 2018 slår Kosta Safaripark portene op for et sandt dyrerige i de firbenedes eget - og rigtige - miljø. Her kan man tage en safaritur med guide i bus eller køre ind med egen bil og lede efter bison, kronhjorte, dådyr, bjergfår (der også hedder muflon) og vildsvin – blandt meget andet.

”Sverige er fyldt med naturoplevelser, og naturen er en væsentlig del af nationens DNA og har altid været det. Mange svenskere bor midt i naturen, og flora og fauna er en fast bestanddel i manges liv og også på mange danskeres ferier i Sverige. Kosta Safaripark er en nyskabelse for alle, der har lyst til at iagttage de store dyr i deres rette element, og naturguider underviser undervejs, så man rent faktisk bliver klogere på de firbenede og fuglene”, siger Anna Kron Boysen fra Visit Sweden.

I Kosta Safari Park vil man få første parket til de store og mægtige dyr, da de har deres daglige gøren og laden tæt på de besøgende. Fra bilen kan man opleve safariparken og se dyrene vandre frit rundt i deres naturlige miljø. Og guidede ture med bus tilbydes også dagligt, hvor de store dyr beses, og hvor guider ved nøjagtigt, hvor dyrene befinder sig på hvilke tidspunkter. Der er også helt tidlige morgensafariture, hvorved de besøgende kan iagttage dyrenes morgenritualer til solopgang.

Turen gennem parken er 6,5 km lang, og hele safariparken måler generøse 200 hektar. Dyrene bliver fodret i dagtimerne, så også her er der gode muligheder for at se dem. Imidlertid er en fjerdedel af parken et beskyttet område, hvor dyrene kan bevæge sig hen, hvis de ønsker lidt ro og fred.

Åbningstiderne er lange. Fra midten af juni til midten af august, og altså i skoleferien, er parken bemandet fra 8:00 – 22:00. Der er åbent maj - september, og i denne elektroniske tidsalder kan man købe en QR kode for at få adgang.

Billetter kan købes på Kosta Safariparks egen hjemmeside og på flere forskellige salgssteder som Kosta Lodge, RentalCenter, Rondellen og Kosta Boda Art Hotel.

Parken ligger ved siden af Kosta Lodge med indkvarteringsmuligheder og restaurant og to kilometer fra det verdenskendte Kosta Glasbruk.

For mere information og billetter: http://www.kostasafaripark.se

Kosta Glasbruk i Glasriget

Efter et besøg i Kosta Safaripark, kan Kosta Glasbruk være et godt supplement på Sveriges-turen. Kosta Glasbruk, som på dansk hedder Kosta Glasværk, er et værk, der producerer fint glas, beliggende i Kosta, Kronobergs Län i Småland. Det gamle glasbrug har eksisteret siden 1742 og ligger i den region af Småland, der kaldes Glasriket. Man kan komme på besøg og se, hvordan glas pustes og færdiggøres til kunst og brugskunst. Man kan også selv forsøge sig ud i glasproduktionens verden. Kosta Glasbruk er sammen med Åfors Glasværk og Boda Glasværk en del af koncernen Orrefors Kosta Boda, der igennem en periode var ejet af Royal Copenhagen, men som nu er overtaget af den svenske koncern, New Wave Group.

• Turisme

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed, der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt. Vores vision er at skabe lyst til Sverige og inspirere flere udenlandske turister at rejse til Sverige. Vi er tilstede i 10 lande over hele verden og kombinerer lokal tilstedeværelse med markedsomfattende kommunikation. Visit Sweden ejes ligeligt mellem den svenske stat gennem Erhvervsministeriet og det svenske turisterhverv gennem Svensk Turism AB.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376