Til housewarming med giftslanger og øjenløse fisk

Foto: Malmö Akvarium

Den 9. maj byder fisk uden øjne og giftorme med verdens længste hugtænder velkommen, når akvariet i Malmø efter halvandet års totalombygning igen slår dørene op for offentligheden. Også andre sydsvenske børneseværdigheder har nyt på programmet

Sydsverige i børnehøjde, bl.a. med nyt akvarium i Malmø:

I løbet af det seneste halvandet år har Malmøs Akvarium fra 1937 undergået en gennemgribende forvandling og er nu dobbelt så stort. Langt flere forskellige arter af fisk og andre vanddyr er flyttet ind, og de forskellige miljøer er dermed også blevet flere. Fisk uden øjne, giftorme, rokker og hajer vil være blandt de nye dyr, og en del gamle kendinge kommer også tilbage. Unikt er, at børnene over sommeren kan observere, hvordan de sidste terrarier bliver gjort helt færdige og være med til housewarming – eller i hvert fald ved selvsyn opleve, når de sidste dyr flytter ind. Og har man brug for en god guide, vil der være mange akvarister, som tegner og fortæller.

”Den vigtigste besøgsgruppe i akvariet er børnene, hvorfor børnegrupper i tæt dialog med ledelsen har fået lov til at give bud på akvariets farver, former og digitale information. Og så er det et ekstra scoop, at børnene kan se selve indflytningen af nogle af vanddyrene over sommeren. Det er der lidt historieskrivning i børnehøjde over. Akvariet vil i sin helhed stå helt færdigt efter sommeren,” fortæller Anna Kron Boysen, PR-manager hos VisitSweden.

Akvariet, som er en del af Malmø Museer, har været lukket i halvandet år, og sidste sommer var det derfor heller ikke muligt at komme på besøg.

Se mere her: http://malmo.se/Kultur--fritid/Kultur--noje/Museer--utstallningar/Malmo-Museer.html

Tager man en tur til Malmø for at opleve det nye akvarium, kan man med fordel tage videre ind i Sydsverige, for en lang række nyheder har premiere denne sommer, og det kræver ikke mange kilometers kørsel fra Malmø, blot lidt planlægning.

Little Rock Lake Zipline – nu med skycamping

Little Rock Lake Zipline i Sydsverige åbnede i maj sidste år med en 1,5 km lang svævebane over skove og glitrende skovsøer. Med en karabinhage sat fast, en sele og en beskyttelseshjelm på hovedet er banens gæster godt rustet til at svæve igennem det sydsvenske landskab. Danskerne tog vældigt godt imod Little Rock Lake Zipline, og der ligger ikke en tilsvarende i Danmark. Det svenske broderfolk fik faktisk også den længste af sin slags i Nordeuropa. Sidste år var der mange, der gerne ville overnatte, så svæveturene i fri luft tilsat en del adrenalin kunne blive doblet op efter en god nats søvn. Og lidt længere frem i år bliver det muligt. Overnatningen må naturligvis ske i højderne, så det passer til konceptet, altså eksklusivt længst oppe i det højeste tårn i en såkaldt skycamping.

Little Rock Lake Zipline er helt nøjagtigt 1.570 meter lang. Svævebaneturen er 52 meter over trætoppe, mellem stejle klipper og over en skovsø. Farten undervejs bliver op mod 70 km i timen. Banen ligger nær Braås, nordvest for Växjö.

Se mere her: http://www.swedenzipline.com/sv

Skånes Dyrepark – Massey Ferguson rykker ind

Skånes Dyrepark ligger tre km nord for Höör, er Nordens største dyrepark – eller zoologiske have - og byder på flere hundrede nordiske dyr fordelt på ca. 75 arter. Her er elge, vildsvin, rensdyr, moskusokser, storke, traner og mange andre – samt udeliv i alle afskygninger. Dyreparken har netop fået en kapitalindsprøjtning fra den norske virksomhed, Lund Gruppen, som er i gang med at investere 100 millioner kroner i parken over de næste 10 år. Allerede fra i år sker der nyt, som alle børn og barnlige sjæle kan være med på, for Skånes Dyrepark har indgået en aftale med Massey Ferguson, som hører blandt verdens største traktorvirksomheder, og leg på traktorer og læring om jordbrug er derfor blevet til et nyt ’legeområde’. Lund Gruppen har en temapark i Stavanger, der netop for nylig vandt en stor international pris.

I Skånes Dyrepark møder børnene også Nordens Big 4 – bjørn, ulv, lo og jærv. Og naturligvis stryger elge også forbi de besøgende.

Se mere her: http://www.skanesdjurpark.se/

High Chaparral – nu også for de allermindste

Lidt syd for Jönköping ligger High Chaparral, som er et populært sted for ridende cowboys og indianere, stuntmen og lykkeriddere. Både små og større børn kan udleve deres eventyrdrømme her og galoppere gennem det vilde vesten, vaske guld eller se, hvordan en rigtig cowboy svinger sin lasso. Og prøve kræfter med ’livet på prærien’ i bedste John Wayne stil. I Børnenes ZOO vil de mindste i år som noget nyt finde smågrise, geder og kaniner samt et nyt legeområde. Så når storebror er opslugt af at grave guld eller i gang med et vildt cowboy-ridt, kan mindre søskende nyde de små, bløde dyr.

Se mere her: http://www.highchaparral.se/sv/

Kalmar Slot med levende historieundervisning

Kalmar ligger ca. 5 timers kørsel fra København og er også et besøg værd. Det oprindelige slot er fra 1100-tallet, men det slot, der står tilbage nu, er bygget dels i 1200-tallet og dels i 1500-tallet. Faktisk var slottet i 1397 rammen om forhandlingerne om Kalmar-Unionen (Sverige, Danmark og Norge), hvilket giver børn (og voksne) en god mulighed for at dykke lidt ned i den gamle skandinaviske historie. Noget af det sjoveste for de yngre medlemmer af familien er at deltage i Slotskampen, som man bør tilmelde sig lige efter ankomst. Her skal børnene igennem 10 udfordringer, før de kan blive kåret til favorit-figuren. De bliver iklædt en væbner-dragt, og så går det ellers derudaf med vovemod og eventyr. Et sted skal barnet til hest dræbe en drage – et andet sted er det rotter, der skal bekæmpes. Udfordringer venter, og til sidst skal man blot huske sin aftale med prinsessen. Nyheder på aktivitetsfronten er der hvert år.

Se mere her: http://www.kalmarslott.se/

Karlsborg

Karlsborg ligger i Västra Götalands len i landskabet Västergötland, og her kan familien snildt bruge en dag på den gamle Karlsborgs fæstning, som blev opført i årene 1819-1909. Fæstningen var beregnet til at fungere som Sveriges reservehovedstad i en krigssituation med plads til blandt andet rigsdag, regering, valutareserve og kongehus. Historiens vingesus fornemmes, når man dykker ned i de mørke underjordiske gange, hvor krudtrøgen hænger tæt, kanonerne buldrer, gulvet ryster og rotterne piler – dét når man i hvert fald at tænke. I en af bastionerne har man genskabt en række autentiske miljøer, og familien kan derfor komme på besøg hos fæstningsforvalter Forsberg og se, hvordan han levede. Gulddepotet med mange hundrede guldbarrer fascinerer. Sæsonen åbnes med en velkomstfest lørdag den 16. maj, hvor der er alle mulige ekstra aktiviteter hele dagen igennem.

Se mere her: http://www.fastningsmuseet.se/

• Turisme

• höor
  • skånesdyrepark
  • littlerocklakezipline
  • highchaparral
  • karlsborg
  • sydsverige
  • malmøakvarium
  • malmø
  • malmöhus slott
  • växjö
  • braås
  • vestsverige
  • fästning
  • akvarium
  • visitsweden

VisitSweden er en kommunikationsvirksomhed der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376