​To stjerner til Vollmers i Malmø

Ingen tvivl om, at mange svenske topkokke har ligget søvnløse de seneste uger. Og i dag kom så endelig forløsningen: Uddelingen af stjerner i den nye Michelin Nordic Guide 2017, som blev annonceret på et pressemøde i Stockholm i dag. Vollmers i Malmø modtog hele to stjerner for første gang nogensinde.

Den nordiske restaurantscene har været i kraftig udvikling i mange år. Michelin Nordic Guide har de seneste år honoreret netop dét, og 2017 er ingen undtagelse. Svenskerne har svunget sig op i international liga, når det kommer sig til sublime restaurantoplevelser. Sverige markerer sig nemlig med i alt 26 stjerner til restauranter i hele landet, og ikke mindst er der faldet stjerneregn over Malmø, danskernes svenske naboby. De dygtige folk bag Vollmers i Malmø modtog sågar hele to stjerner for første gang nogensinde, og argumentationen fra Michelin-komiteen lød, at ’restauranten er supercool og trendy at være i, og at maden er innovativ”.

I Malmø fik også Bloom in the Park deres stjerne igen, mens Sture i samme by for første gang modtog en stjerne.

"Jeg er så utroligt taknemmelig og stolt over den anerkendelse, vi netop har modtaget. Men det betyder ikke, at vi nu vil hvile på laurbærrene. Vi startede Vollmer med en klar ambition om at blive en af Sveriges bedste restauranter, så dette er blot en vigtig milepæl på vejen. Det er bemærkelsesværdigt og herligt, at Malmø markerer sig så stærkt, og Malmø er blevet et sandt madmekka,” siger Mats Vollmer fra Vollmers.

Kulinariske oplevelser i Sverige er blevet noget, mange mennesker rejser langt efter, og et tema som Sverige gerne vil profilere sig endnu skarpere på inden for de nærmeste år.

”De fine udmærkelser for svenske restauranter er en stor anerkendelse og noget, vi værdsætter højt, ikke mindst de to stjerner til Vollmers og den nye stjerne til Sture. Svenskernes store fokus på gastronomi de seneste år betaler sig, og en lang række dygtige kokke og deres personale er i dag blevet hædret for deres velsmagende flid og kunnen. Også foodies fra Danmark har nu endnu mere grund til at tage på gastro-weekend i Sverige”, siger Anna Kron Boysen, PR Manager i Visit Sweden.

Bib Gourmand er en Michelin-pris til restauranter, der serverer mad på et højt gastronomisk niveau til en god pris. Sidste år var det Sture og Bastard, der blev tildelt Bib Gourmand i Malmø, men nu er der endnu mere på den konto: Bastard, Cirkus at More Bistro og Namu.

Som noget helt nyt skiftede guiden i 2016 navn til Michelin Nordic Guide 2016 for at få plads til de mange restauranter, der ligger uden for de store byer. Der blev det for alvor tydeligt, at svensk mad af i dag er fulgt med den udvikling, som vi også har set i Danmark med fokus på det nordiske køkken og gourmetoplevelser af høj klasse.

Komplet liste over svenske Michelin-restauranter 2017:

To stjerner:

Stockholm: Oaxen Krog

Malmø: Vollmers (ny med to stjerner – sidste år en stjerne)

Järpen: Fäviken Magasinet

En stjerne:

Stockholm: Ekstedt, Esperanto, Gastrologik, Imouto (ny), Mathias Dahlgren-Matbaren, Operakällaren, Sushi Sho, Volt

Malmø:Bloom in the Park, Sture (ny)

Göteborg: Bhoga, Koka, Sjömagasinet,SK Mat & Människor, Thörnströms, Kök 28+, Upper House

Öland: Hotell Borgholm

Skåne: Daniel Berlin

Växjo: PM & Vänner

• Turisme

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376