Ingen deleøkonomi uden den rette IT-platform

Selv om deleøkonomi er et relativt nyt fænomen, så er konkurrencen for virksomheder på området allerede hård. Det handler ikke kun om at have den gode idé. Det er afgørende at have et professionelt setup på plads, der er skalerbart og kan følge med væksten i virksomheden. Netop derfor er Happy Helper gået fra nul til flere tusinde brugere på kun ét år.

Happy Helper er sammen med platforme som Airbnb, Uber og GoMore en del af den deleøkonomiske tankegang, der de sidste år er stormet ind i danskernes bevidsthed. Tre familiefædre fik for få år siden en lys idé til platformen, der kan formidle kontakt mellem rengøringshjælpere og privatkunder.

Happy Helper blev navnet på virksomheden, der gik i luften i starten af 2016

- For bare fem år siden var Happy Helper aldrig blevet en realitet. Hele tankegangen om at bytte hjem med andre, få naboen til at købe ind mod betaling, tilbyde lift til fremmede eller elektronisk booke rengøringshjælp foretaget af en person, du ikke kender, er noget, der er blevet normalt inden for kun få år, fortæller Dennis Forchhammer, der er direktør for og en af grundlæggerne af Happy Helper.

Teknologien afgørende for succes

På kun ét år er Happy Helper gået fra iværksætter til en veletableret virksomhed med 12 ansatte. Happy Helper omsatte i august for mere end halvanden million og har i dag 2300 ’helpere’ tilknyttet. Virksomheden formidler omkring 180 rengøringsopgaver om dagen. Et omfang, der siden opstarten er vokset fra uge til uge.

- Netop håndteringen af de mange bookinger og fakturaerne er et af de områder, hvor projektet omkring Happy Helper for bare få år siden på grund af teknologien ville have svært ved at få den størrelse, det har i dag, siger Dennis Forchhammer.

Regnskabsprogrammet sparer 10 bogholdere

Hver rengøringsopgave hos Happy Helper kræver to fakturaer; én for selve rengøringsopgaven, og én for formidlingen. Med sammenlagt flere end 360 fakturaer hver dag stiller det store krav til regnskabsprogrammet, der skal håndtere papirarbejdet.

- Vi har haft det samme regnskabsprogram hele vejen igennem - nemlig e-conomic fra Visma. I begyndelsen brugte vi kun e-conomic som en slags ”bogholderonkel”, mens vi skrev fakturaer i hånden. Som iværksætter vil man gerne have fingrene i alt, men det blev hurtigt en umulig opgave at have øjne på hver enkelt faktura. Derfor har det været afgørende, at regnskabsprogrammet klarer det meste automatisk. Hvis alt i dag skulle håndteres manuelt, ville det kræve minimum ti regnskabsmedarbejdere, siger Dennis Forchhammer.

Udgifter til så mange regnskabsmedarbejder kan være en tung udgift for en iværksættervirksomhed. Ved at automatisere processerne har Visma e-conomic derfor været med til at spare opstartsvirksomheden for store regnskabsudgifter.

Usynlighed giver succes

I takt med den stigende kundekreds voksede Happy Helpers behov for automatisk og intelligent fakturering. Her har Happy Helper haft stor gavn af den solide API, e-conomic har skabt til dem på baggrund af den vide, der er oparbejdet gennem samarbejdet.

- API’en skal ses som en digital bro mellem Happy Helper og e-conomic. Og der har vi været så heldige, at e-conomics bro er så solid, at den kan håndtere de regnskabskørsler, vi har i Happy Helper. Fakturaerne er alle forskellige, da helperne selv fastsætter deres timeløn, og timerne varierer fra opgave til opgave. Samtidig skal systemet kunne håndtere, at en rengøringsopgave ændres på dagen. Omfanget er altid aftalt på forhånd, men ind i mellem tager opgaverne længere eller kortere tid end aftalt, siger Dennis Forchhammer.

Han fremhæver samtidig, at en af årsagerne til, at Happy Helper har succes, er, fordi platformen og faktureringen af opgaverne kører gnidningsfrit og usynligt.

- Happy Helper formidler kontakten mellem to parter og sørger for, at det økonomiske kører automatisk og uden fejl. Ud over at hjemmet er rengjort, når man kommer hjem, mærker køberen ikke, at vi er der. Tiltroen er således vigtig – både fra vores kunder til os og samtidig fra os til vores regnskabsprogram. Uden e-conomic var der derfor ingen virksomhed, afslutter Dennis Forchhammer.

Om e-conomic

Regskabsprogrammet e-conomic udbydes af Visma, og er Danmarks mest populære program med over 120.000 brugere.

Læs mere om, hvordan HappyHelper vækster med e-conomic

• Data, Telekommunikation, IT

Visma er en førende leverandør af produkter og ydelser som effektiviserer virksomheder. Koncernen tilbyder software, inkassoløsninger, retail IT-løsninger og IT-relaterede projekter og rådgivning. Visma forenkler og automatiserer forretningsprocesser, inden for den private og offentlige sektor. 760.000 nordeuropæiske kunder benytter Vismas produkter og services og yderligere 300.000 bruger Visma som hosting-partner. Koncernen har 6 600 ansatte og havde i 2016 en omsætningen på NOK 7 855 millioner.

Astrid Zimmer Nielsen

Pressekontakt National PR Manager Visma Danmark Holding A/S +45 3151 2587

Rikke Junker Bundgaard

Pressekontakt Head of Marketing & Communication Visma Enterprise Danmark +45 4282 2663