Ny direktør i Visma Consulting A/S: René Stampe Lund

At kode de mange computerprogrammer, der løser fortsat flere opgaver for os, om det er via telefonen eller computeren, når man kommunikerer med banken eller med offentlige myndigheder, er for mange en lukket og lidt mystisk verden.

Men det er der egentlig ingen grund til, for det er blot et håndværk som så mange andre, fortæller den nye direktør i Visma Consulting, René Stampe Lund, og sammenligner bygge- og IT-branchen:

”Det er en klassisk tilgang, at vi kritiserer, hvis noget går galt i byggebranchen, hvis resultatet ikke blev som forventet. Men det er nøjagtig det samme i IT-branchen. Hvis programmerne ikke virker efter hensigten, så er det meget ofte fordi, der ikke er styr på håndværket. Det at kode er et håndværk, og det skal der være helt styr på fra vores side. På den måde leverer vi et ordentligt produkt, så programmerne virker optimalt for brugerne, og kunden har lyst til at komme tilbage til os.”

Men når René uden videre sammenligner forskellige håndværk, så er der et andet og mindst ligeså vigtigt område, hvor han går en anden vej. Ofte bliver det sagt, at man som direktør ikke skal være ned i detaljerne i projekterne, men den går ikke, siger han:

”Når man leder et stort IT-projekt, så er man også nødt til at vide, hvad der foregår nede i detaljerne. Det nytter simpelthen ikke, at kunden spørger, hvad gør vi nu, og at man som leder ikke kan anvise en sikker og farbar vej, fordi man ikke har tilstrækkelig med viden om projektet.”

Derfor handler det på en og samme tid om nærhed og professionalisme i udviklingsprocessen, så de involverede medarbejdere hos kunden som leverandøren stoler på, at resultatet bliver godt.

René er uddannet civilingeniør. For 19 år siden var han med til at udvikle software for så siden at blive tilknyttet salgsafdelingerne og stige i graderne i forskellige IT-virksomheder. Ikke mindst hos flere af de største i branchen som eksempelvis IBM, Netcompany og Ericsson, mens der i deres udviklingsafdeling i Danmark var flere end 1.500 ansatte, hvor de fleste forskede i telefoni.

Da telefoni blev fortsat mere digitalt i starten af år 2000, valgte René, hvad der må beskrives som den naturlige vej, at gå ind i IT-branchen, hvor han har stået for salg som leverance af it-løsninger til tele-, energi- og produktionsbranchen til private som offentlige kunder. Og i og med at det går rigtigt stærkt med digitalisering i disse år, så er den overordnede plan for Visma Consulting, at der skal være fart på, men samtidig skal det solide og gode håndværk være på plads og forløbet indeholde nærhed og professionalisme.

2009 – 2012 Principal at Netcompany A/S
2008 – 2009 Managing Consultant at PA Consulting Group
2006 – 2008 Director at Sirius IT A/S
2005 – 2006 Sales Director at Sirius IT A/S
2004 – 2005 Sales Director at Omada A/S
2000 – 2004 Sales Manager at IBM A/S
1998 - 1999 Product Manager at Ericsson A/S
1994 – 1997 Project Manager at Ericsson A/S

• Virksomhedsoplysninger

• visma consulting

Visma leverer en bred vifte af produkter og ydelser til mange forskellige brancher, forretningsområder og kundetyper.

Vi er Nordens førende leverandør inden for økonomisystemer, detail-IT, outsourcing af løn- og økonomi, inkasso samt udvikling af og rådgivning om større it-løsninger.

Visma er en af Nordens største virksomheder med over 6.700 ansatte i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Holland, Rumænien, Letland og Litauen. Vores mange enheder og selskaber arbejder alle med effektivisering af forretningsprocesser på forskellige områder.

Det nordiske samarbejde gør, at vi har mulighed for at servicere virksomheder, der er repræsenteret i flere nordiske lande. Hvis din virksomhed har brug for assistance i flere af de nordiske lande, kan vi sammen skræddersy en løsning, der passer netop dit behov.

I Danmark er vi omkring 640 mennesker, der alle er parate til at effektivisere din virksomhed.

Astrid Zimmer Nielsen

Pressekontakt National PR Manager Visma Danmark Holding A/S +45 3151 2587

Rikke Junker Bundgaard

Pressekontakt Head of Marketing & Communication Visma Enterprise Danmark +45 4282 2663