Visma-koncernen i endnu et dansk storopkøb

IT-koncernen Visma, der sidste år gjorde sig bemærket med overtagelsen af bl.a. PBJ og e-conomic, opruster endnu en gang. Med opkøbet af MIND4iT A/S bliver Visma Consulting A/S en af landets førende udbydere af IT-konsulentydelser – et marked, der i disse år oplever hastig vækst.

I 2014 bevægede Visma Consulting A/S sig ind på freelancemarkedet. Siden da har man oplevet en hastigt stigende efterspørgsel, der nu imødekommes med opkøbet af konsulentvirksomheden MIND4iT A/S.

- Væksten er særlig stor blandt de private virksomheder, hvor der er stor efterspørgsel på fleksible IT-spidskompetencer, der kan indgå i kortere eller længerevarende projekter. Men også i den offentlige sektor er interessen for freelancebaseret arbejdskraft stigende, og med Visma Consultings stærke fokus på netop denne sektor vil både Visma og MIND4iT stå stærkere efter opkøbet, lyder meldingen fra Carsten Boje Møller, adm. direktør i Visma Consulting.

MIND4iT har i dag 180 IT-konsulenter i arbejde og havde i 2015 en omsætning på DKK 214 mio., hvilket er en fremgang på 52% set i forhold til året forinden. MIND4iT, der over de seneste år har vundet en række større kontrakter, forventer at fortsætte væksten de kommende år - i takt med den stigende efterspørgsel ligesom man har en klar ambition om at vinde markedsandele.

- Vi ser opkøbet som en styrkelse til gavn for både kunder og vores mange konsulenter. Vi har haft succes med at vækste forretningen, men Visma har en bred nordisk kundebase og er på mange vigtige rammeaftaler, hvor vi nu vil kunne byde ind med et større og mere varieret kompetencemix. Jeg ser derfor mange muligheder i opkøbet, udtaler Jan Larsen, adm. direktør i MIND4iT.

Også hos Visma Consulting er der høje forventninger til opkøbet:

- Vi har på freelanceforretningen oplevet en konstant organisk vækst, siden vi gik ind i markedet for to år siden, så opkøbet er helt i tråd med Vismas strategi, hvorved vi bedre kan tilbyde freelancebaserede konsulenter som supplement til vores projektforretning, forklarer Carsten Boje Møller og tilføjer:
- Dernæst kan vi med opkøbet bedre tilpasse os udviklingen på arbejdsmarkedet, hvor mange af de unge talenter ønsker større selvstændighed. De vil være løsere tilknyttet deres arbejdsgiver, men tættere knyttet til de spændende projekter. Vi forudser, at der fremadrettet vil være en større procentdel af arbejdsstyrken, der ønsker at arbejde som freelance, hvilket samtidigt giver os større skalerbarhed og fleksibilitet. MIND4iT kan ligeledes være en potentiel afsætningskanal for vores egne konsulenter, ligesom Visma Consulting selv er en stor aftager af freelancebaserede konsulentydelser.

MIND4iT fortsætter som en selvstændig juridisk enhed med Carsten Boje Møller som bestyrelsesformand og Jan Larsen som administrerende direktør. MIND4iT vil operere som et datterselskab under Visma Consulting, der har købt 51 % af aktierne. Ledelsen i MIND4iT ejer fortsat de resterende 49%.

Fakta om virksomhederne

Om MIND4iT A/S

MIND4iT har siden 2004 leveret freelancebaserede konsulenter til nogle af Danmarks største virksomheder og er i dag agent for et unikt netværk af markedets stærkeste it- og forretningskompetencer. Deres indgående kendskab til branchen stammer fra både kunde- og searchsiden, og målet er at være markedets foretrukne leverandør af it-relaterede ydelser samtidigt med at være konsulenternes foretrukne indgang til spændende opgaver - læs mere på mind4it.dk/

Om Visma Consulting A/S

Visma Consulting er en del af den norske Visma-koncern, der leverer produkter og ydelser inden for software, outsourcing, inkasso, konsulentydelser og specialdesignede it-løsninger. I Danmark yder Visma Consulting rådgivning og softwareudvikling for en lang række offentlige og private kunder. I Nordeuropa har Visma-koncernen 400.000 kunder, som bruger Vismas produkter og tjenester, og yderligere 360.000 bruger Visma som hosting-partner. Koncernen har 6.700 ansatte og havde i 2014 en omsætning på 7,1 milliarder NOK - læs mere på visma.dk/it-udvikling-og-radgivning

• Data, Telekommunikation, IT

• visma consulting

Visma leverer en bred vifte af produkter og ydelser til mange forskellige brancher, forretningsområder og kundetyper.

Vi er Nordens førende leverandør inden for økonomisystemer, detail-IT, outsourcing af løn- og økonomi, inkasso samt udvikling af og rådgivning om større it-løsninger.

Visma er en af Nordens største virksomheder med over 6.700 ansatte i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Holland, Rumænien, Letland og Litauen. Vores mange enheder og selskaber arbejder alle med effektivisering af forretningsprocesser på forskellige områder.

Det nordiske samarbejde gør, at vi har mulighed for at servicere virksomheder, der er repræsenteret i flere nordiske lande. Hvis din virksomhed har brug for assistance i flere af de nordiske lande, kan vi sammen skræddersy en løsning, der passer netop dit behov.

I Danmark er vi omkring 640 mennesker, der alle er parate til at effektivisere din virksomhed.

Astrid Zimmer Nielsen

Pressekontakt National PR Manager Visma Danmark Holding A/S +45 3151 2587

Rikke Junker Bundgaard

Pressekontakt Head of Marketing & Communication Visma Enterprise Danmark +45 4282 2663