Passat nr. 30.000.000 var en GTE Variant med plug-in-hybrid-drivlinje, der i den nye version har fået op til 29 % længere rækkevidde på strøm

Ny Passat sætter rekord: Med 30 millioner biler verden over er Passat den mest solgte bil i mellemklassen

Den 3. april rullede Passat nr. 30.000.000 af samlebåndet på Volkswagens fabrik i Emden, og dermed satte den ny rekord for biler i dette segment: ingen anden bil i denne klasse er solgt i så stort et antal. Passat nr. 30.000.000 – en GTE Variant med plug-in-hybrid-drivlinje – er et af de første eksemplarer af den nye Passat, der har gennemgået en omfattende teknisk opdatering. Passat nr. 30.000.000 vil blive brugt som presse- og testbil for den internationale presse de næste mange måneder.

Ralf Brandstätter, Produktionschef hos Volkswagen: ” Passat er en af Volkswagens vigtigste og mest succesfulde modeller – siden introduktionen fra 46 år siden, har 30 millioner kunder kastet deres kærlighed på denne Volkswagen model. Passat er derfor blevet til en store i nutidens bilverden, en bil der er lige så meget på hjemmebane i Beijing som i Berlin, Sydney, Johannesburg eller på gaderne i San Francisco.”

Dr. Andreas Tostmann, bestyrelsesmedlem med ansvar for produktion hos Volkswagen-mærket udtaler: ” Lige nu producerer vi Passat på tre kontinenter i 10 fabrikker, der dækker over 100 markeder. Dette gør Passat til en sand global bestseller.”

Volkswagen tilbyder Passat i forskellige selvstændige versioner, afhængig af kontinent.

8. generation af den europæiske Passat har for nylig fået en gennemgribende opdatering og bliver introduceret i Danmark efter sommeren. Takket være Travel Assist-systemet – et nyt IQ.DRIVE-system, som er navnet på Volkswagens intelligente assistentsystemer – er Passat den første Volkswagen, der er i stand til delvis automatiseret kørsel med hastigheder på mellem 0 og 210 km/t. Den nye Passat kan også udstyres med features som de interaktive IQ.LIGHT – LED-matrix-forlygter og MIB3 infotainmentsystemer med integrerede SIM-kort, der permanent er online.

Den opdaterede Passat GTE spiller også en vigtig rolle i modelprogrammet, da plug-in-hybrid-drivlinjen nu leverer op til 29 % længere rækkevidde på strøm. Den kan nu kører op til 55 km på strøm ifølge den nye WLTP-norm, og Passat GTE (1,4 TSI + elmotor = 218 hk) lever allerede nu op til Euro 6d emissionsstandarden, der træder i kraft i 2021.

Volkswagen startede produktionen af de første Passat-modeller på fabrikken i Wolfsburg den 14 maj 1973 under mottoet ”Begyndelsen på en ny VW æra”. Modellen blev starten på en helt ny generation af Volkswagen-biler med vandkølede motorer, forhjulstræk og ultramoderne stålkarrosseri. Positioneret som en mellemklassemodel var Passat udset til at afløse VW 1600 (Type 3 med luftkølede motorer og baghjulstræk). I maj måned for 46 år siden ville ingen i Wolfsburg have gættet på, at Passat ville blive solgt i 30.000.000 eksemplarer og dermed overgå Boblen (21,5 millioner). Sammen med Golf (35 millioner) og Boblen er Passat blandt de tre mest solgte Volkswagen-modeller nogensinde.

I Danmark har Passat også været en stor succes og har de sidste fire år i træk været den mest solgte bil i firmabilsklassen.

Du kan se videoklip med Passat nr. 30.000.000 her: https://www.youtube.com/watch?v=J8E-X_bg-xs

Volkswagen er siden 2011 det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2018 solgte mærket 31.993 personbiler og 4.703 biler til erhvervslivet. De seneste år har det især været mikrobilen up!, der er blevet danskernes favorit, men også modeller som Polo, Golf og Passat er populære hos danskerne. Hos Volkswagen arbejder vi ud fra målsætningen om at skabe landets mest tilfredse kunder, der skal have kvalitetsprodukter og god service til fair priser. Volkswagen Danmark har ca. 40 ansatte og Mads Ries Lauvring er direktør for Volkswagen Personbiler og Ib Jakobsen for Volkswagen Erhvervsbiler. Volkswagen er en del af Skandinavisk Motor Co., hvor Ulrik Drejsig er administrerende direktør.