Xc40 Recharge Glacier Silver

Volvo Cars starter produktionen af den fuldelektriske XC40 Recharge

XC40 Recharge er den første i rækken af fuldelektriske biler fra Volvo. Dagens produktionsstart markerer derfor et vigtigt skridt i retning af Volvo Cars' ambition om, at reducere CO2-aftrykket pr. bil med 40 procent inden 2025. Samme år forventer Volvo Cars, at 50 procent af det globale salg vil være fuldelektriske biler, mens resten vil være hybrider.

Stor Efterspørgsel

De europæiske kunders efterspørgsel efter den fuldelektriske XC40 Recharge har været så stærk, at det begrænsede antal biler der har været tilgængelige allerede er solgt. De første biler er planlagt til at blive leveret til kunder i Europa senere på måneden. I Danmark vil ordrebøgerne åbne i 2 halvår af 2021.

Produktionen af den første kundebil følger efter en forberedelsesperiode hvor fabrikken i Ghent har bygget et begrænset antal præ-produktionsbiler. Denne proces er standardprocedure for hver ny model, og den har til til formål at optimere produktionsflowet og sikre kvaliteten af hver bil der bygges. Alle relevante produktionsmedarbejdere har også gennemgået et omfattende uddannelseprogram, der gør dem kvalificerede til sikkert at bygge elbiler.

”I dag er en vigtig dag for Volvo Cars og for alle ansatte her i Ghent,” udtaler Javier Varela, chef for den globale industrielle drift og kvalitet hos Volvo Cars. ”Da vi fortsætter med at elektrificere vores line-up, er Ghent-anlægget banebrydende for vores globale produktionsnetværk.”

XC40 Recharge er en fuldelektrisk version af Volvos bedst sælgende SUV, som er den første Volvo, der vinder den prestigefyldte europæiske pris som ’Årets Bil’. XC40 Recharge er baseret på Compact Modular Architecture (CMA), en avanceret køretøjsplatform, der er udviklet inden for Geely-gruppen.

Den fuldelektriske XC40 Recharge har firehjulstræk og tilbyder en rækkevidde på over 400 km (WLTP, Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) med en enkelt opladning og et output på 408 hk. Batteriet kan oplade til 80 procent af dets kapacitet på cirka 40 minutter på en hurtigoplader.

Android Infotainment System

Et nyt Android infotainment system tilbyder kunderne hidtil uset personalisering, forbedret intuitivitet og Google-teknologi og -tjenester, såsom Google Assistent, Google Maps og Google Play. XC40 Recharge modtager også større software- og operative systemopdateringer gennem skyen.

Mens bilen er bygget med allerede eksisterende sikkerhedsstandarder fra den originale XC40, har Volvo Cars' sikkerhedsingeniører fuldstændigt redesignet og forstærket frontstrukturen for at imødegå fraværet af en motor og stadig opfylde Volvos høje sikkerhedskrav.

Batteripakken er beskyttet af et sikkerhedsbur, der er indlejret midt i bilens karrosseristruktur. Dets placering i bilens gulv sænker også tyngdepunktet for bilen for bedre beskyttelse mod væltning.

Indvendigt giver en innovativ tilgang til funktionalitet føreren masser af opbevaringsplads, f.eks. i dørene under sæderne og i bagagerummet. Fordi bilen ikke har nogen forbrændingsmotor, giver bilen føreren endnu mere opbevaringsplads via en såkaldt 'frunk' under frontkappen.