Volvo Cars Electric Motor

Volvo Cars tager vigtigt næste skridt i design og udvikling af elektriske motorer

Volvo Cars’ rejse ud i elektrificering forstærkes nu med investeringer, der muliggør eget design og udvikling af elmotorer til den næste generation af Volvo-modeller. Dermed tages der endnu et skridt på vejen mod at blive en fuldgyldig elbilproducent.

Virksomheden åbner i dag et helt nyt elmotorlaboratorium i Shanghai, Kina, som dermed er den seneste tilføjelse til Volvo Cars’ globale netværk af faciliteter til udvikling og test af elbilkomponenter. Laboratoriet er en vigtig tilføjelse til de allerede etablerede udviklingscentre for elmotorer i Göteborg, Sverige, og de avancerede batterilaboratorier i Kina og Sverige.

Forbrændingsmotoren er ikke længere det centrale omdrejningspunkt hos virksomheden, der nu satser på at skabe et fuldelektrisk modelprogram. Elmotoren er nu den grundlæggende byggesten for elektriske biler sammen med batteriet og elektronikken. Samspillet mellem disse tre komponenter er afgørende for udviklingen af premium elbiler.

Ved selv at tage styringen af elmotorudviklingen kan Volvo Cars’ ingeniører optimere elmotorerne og hele den elektriske drivlinje i de nye Volvo-biler. Denne tilgang vil gøre det muligt for ingeniørerne at opnå yderligere resultater i forhold til energieffektivitet og samlet ydelse.

”Ved selv at tage styringen af design og udvikling kan vi finjustere vores elmotorer til at opnå langt højere standarder og resultater,” udtaler Henrik Green, teknologichef hos Volvo Cars. "Ved konstant at forbedre deres samlede ydelse med hensyn til energieffektivitet og komfort skaber vi en elektrisk køreoplevelse, der er helt unik for Volvo."

En af de primære fordele ved en elmotor er, at den muliggør øjeblikkelig acceleration, og tilmed kun behøver én pedal til både acceleration og deceleration.

Det nyåbnede elmotorlaboratorium i Shanghai vil primært fokusere på udvikling af elmotorer til brug i fuldelektriske og hybridbiler baseret på Volvo Cars' kommende SPA 2-modulære køretøjsarkitektur.

Ambitiøs Klimastrategi

Investeringerne i elmotordesign og -udvikling repræsenterer endnu et skridt i retning af Volvo Cars’ klimaambitioner og er et led i den samlede elektrificeringsstrategi. Målet her er, at 50 procent af det samlede salg i 2025 skal være rene elbiler og resten hybrider.

Elektrificering er en del af virksomhedens omfattende klimaplan, der adresserer kulstofemissioner på tværs af alle dens aktiviteter og produkter - med en ambition om at blive klimaneutral inden 2040. Planen går dermed længere end at tackle udstødningsemissioner via eldrift; virksomheden vil desuden gøre noget ved kulstofemissioner i sit produktionsnetværk og sine generelle aktiviteter, sin forsyningskæde samt gennem genbrug af materialer.

Som et håndgribeligt første skridt i retning af sin vision for 2040, sigter virksomheden allerede nu og frem til 2025 mod at reducere CO2-aftrykket pr. bil med 40 procent.