Leca® fabrikken fylder 60 år og er stadig i topform

Fabrikken, der ligger smukt placeret i de grønne bakker i Hinge tæt ved Hadsten, blev opført for 60 år siden af Lemvigh-Müller & Munck A/S. I 2006 blev fabrikken opkøbt af maxit og er nu en del af den internationale byggekoncern Saint-Gobain.

Blandt medarbejderne og indbyggerne i lokalområdet kaldes fabrikken for Leca® værket. Værket er kendt for at være en populær arbejdsplads, hvilket afspejler sig i medarbejdernes anciennitet, der i gennemsnit er 19 år!
Siden fabrikken så dagens lys, har den fremstillet Leca® materialer, hvis råstof er plastisk ler, som udgraves med dozere i de omkringliggende bakker.
Leret brændes i store, tonstunge roterovne ved 1150 grader på værket. Under processen popper leret op, ligesom popkorn, og bliver til Leca® letklinker – også kaldet Leca® nødder på grund af deres karakteriske kugleform og brunlige farve.
Letklinkerne eller nødderne anvendes til mange forskellige formål fx til produktion af Leca® blokke, isolering af kælderydervægge, til lastkompensation under vejeanlæg og i havne, til bekæmpelse af isglat føre, som filtermateriale i biologiske filtre, til grønne tage og som drænmateriale i blomsterbede og -krukker.

Siden 2006 har man på fabrikken arbejdet intensivt for at nedbringe udledningen af CO2 og skåne miljøet ved hjælp af alternative brændsler – dvs. CO2-neutrale energikilder. I dag udledes der 30 % mindre CO2 end tidligere - og fremover vil udledningen formindskes yderligere.
Siden marts 2013 har fabrikken tilbudt at aftage spildevandsslam fra landets rensningsanlæg og er i denne forbindelse optaget på Miljøstyrelsens liste over virksomheder, der kan genanvende spildevandsslam. Og de bæredygtige planer stopper ikke her. I 2015/2016 er der planer om at fabrikken skal levere grøn energi i form af varme til lokalområdets beboere.

Fabrikkens fødselsdag fejres af medarbejderne med morgenbuffet!

• Bygning, ejendom

• leca
  • leca-værket
  • weber
  • 60 års fødselsdag
  • leca blokke
  • løs leca

Weber er kendt som førende leverandør af kvalitetssikrede og innovative løsninger til byggeriet, udviklet i tæt samarbejde med kunder og samarbejdspartnere.
Webers produkter og løsninger anvendes til såvel nybyggeri som renovering samt til professionelle og til "gør-det-selv”-folket og forhandles i tømmerhandler og byggemarkeder over hele landet.

Webers sortiment omfatter specialprodukter og løsninger til: Fundament, terrændæk, kældervægge, fugtisolering, opmuring, pudsning og overfladebehandling, facadeisolering, gulvopbygning, vådrum, vandtætning, fliseopsætning, restaurering, fugtregulering og betonrenovering.