Sådan får du mest ud af at deltage på konferencer – både før, under og efter

Hvad indeholder en god konference, og hvordan planlægger du dagen? Hvordan får du mest ud af en konference, så du undgår at spilde din tid. Eller penge? Få 5 værdifulde tips og tricks til før, under og efter din næste konference.

Elsker du også at være på konferencer? Fordi du, ligesom med et Kinder-æg, får (mindst) 3 ting på én gang; ny viden, inspiration OG styrket dit netværk?

Alligevel har du sikkert, som de fleste, oplevet konferencer, hvor du føler både at have spildt din tid – og dine penge. Eller - selvom din notesbog er fyldt med gode idéer, noter og navne på mennesker, du har mødt på den seneste konference - så lider du af ’conference-overload’. Hvordan bruger du alt det nye, du har fået med dig?

Her kommer fem gode råd fra to erfarne konferencedeltagere- og planlæggere om bl.a.:

1. Hvad indeholder en GOD konference?
  2. Har du en fast strategi – hvordan planlægger du din deltagelse?
  3. Hvordan bruger du den nye viden/relationer, du har fået på dagen?
  4. Hvordan får du mest muligt ud af (pengene/tiden), som deltager på en konference?
  5. Har du nogle faste konferencer/must-go-to konferencer i år/næste år?

Professionelt indhold - du kan tage med hjem

Michaela Andersen, direktør i WHINN – Week of Health and INNovation:

- En god konference indeholder et professionelt indhold, som giver mig noget værdi med hjem. Noget som jeg kan bruge og implementere i min hverdag: Ny viden eller nye værktøjer. Og så er det meget vigtigt, at der er andre deltagere, jeg kan netværke med.

- Inden jeg tilmelder mig en konference, så undersøger jeg programmet og finder ud af, hvad jeg kan forvente og hvem målgruppen er. En uge inden planlægger jeg, hvilke sessioner/spor, jeg vil deltage i. Også om der er ’side events’ eller receptioner, matchmaking eller udstilling. Så laver jeg et program - og hvem jeg eventuelt skal tale med.

- Hvis jeg får nye relationer i mit netværk – og inden for geografisk rækkevidde - så kontakter jeg enten dem, eller de kontakter mig. Vi aftaler et kaffemøde. Og hvad ny viden angår: Find et godt online værktøj, som kan hjælpe dig med at strukturere din lister og noter fra konferencen.

Se forslag til online planlægningsværktøj nederst i artiklen.

Michaela Andersen anbefaler følgende kommende konferencer:

Matchmaking og opdatering af viden

Karen Lindegaard, seniorkonsulent i Welfare Tech – deltager ofte på danske og internationale klynge-konferencer:

- Forudsætningen for en god konference er et godt program, med oplægsholdere som bidrager med viden, hvor du bagefter tænker: Det var virkelig spændende og interessant. Fx ny statistik eller nye måder at tænke på.

- Det er vigtig med (lange) pauser, hvor du har tid til at netværke. På de konferencer, jeg deltager på, er det ofte mennesker jeg på et senere tidspunkt skal arbejde sammen med. På de større konferencer er det rart med matchmaking, hvor møderne er arrangeret. Det gør det nemmere på forhånd at vælge, hvem du skal møde. For mennesker, som måske har det lidt svært med store forsamlinger og kaste sig ud i mængden og tale med nye, er matchmaking et rigtig godt værktøj.

- Som udgangspunkt har jeg sjældent forberedt mig til en konference – for det har jeg ikke tid til. Men hvis der er matchmaking, så forbereder jeg mig altid. For her kan du se, hvem du har mulighed for at aftale møder med på forhånd. Og herefter planlægge, hvad du vil have ud af mødet.

- En konference tænker jeg også mest som en opgradering af viden – en form for videreuddannelse. Som klynge er vi i Welfare Tech også nødt til at holde os opdateret på den seneste dagsorden inden for en lang række områder. Og en hurtig måde at sikre det på er at deltage på konferencer.

- Som deltager på konference, synes jeg det er vigtigt, at andre i klyngen får del i den viden, jeg har fået med. Så derfor skriver jeg ofte en artikel, som ligger tilgængeligt for alle, der måtte have interesse i at læse. Med fokus på det, som jeg synes var vigtigst eller mest interessant.

- Jeg er meget målrettet i forhold til at følge op på de mennesker, jeg har mødt og talt med på en konference i forhold til, hvad der er Welfare Techs mission. Samtlige af de internationale samarbejdspartnere vi har haft, har jeg mødt i forbindelse med konferencer.

- Jeg deltager næsten altid på Cluster-to-Cluster konferencer. Også nogle af de store EU-projekter holder af og til konferencer, som jeg modtager invitationer til. Demensdagene synes jeg også er god og har deltaget i. Men det er svært at nå mange konferencer, for det er tidskrævende. Så hellere få, men gode.

3 ting du kan gøre til din næste konference

1. Aftal på forhånd møder med nogen, der deltager (få deltagerlisten fra arrangør og/eller spørg mulige samarbejdspartnere, om I skal mødes på arrangementet)
  2. Hils på dem, du sidder ved siden af og spørg ind til, hvad de arbejder med (frem for kun at fortælle om, hvad du selv arbejder med)
  3. Stil spørgsmål i plenum, hvor du præsenterer dig højt og tydeligt med navn, titel og organisation (så ved de andre, hvor du kommer fra, og hvad du arbejder med)