Du behøver ikke drukne i juleopvasken

Julen er én af de tider på året, hvor venner og bekendte mødes allermest. Der bliver kokkereret, spist og drukket i stor stil. Det betyder også store stakke med opvask. Det kan være uoverskueligt at stå med opvasken selv, og man er tilbøjelig til at lade det beskidte service stå lidt for længe. Inge Norus, som er husholdningsekspert og brevkasseskribent for Ude og Hjemme, fortæller om konsekvenserne:

”Den store mængde opvask kan virke uoverskuelig efter en julefrokost. Man er tilbøjelig til at lade den stå for længe eller blot kaste det beskidte service ned i maskinen og sætte den i gang, selvom der  kunne være plads til meget mere. Hvis man i stedet bruger lidt ekstra tid på at pakke sin opvaskemaskine tæt, skal den kun køre halvt så mange gange. På den måde sparer man i sidste ende tid og penge. Man skåner miljøet. Og man undgår, at det brugte service står for længe på køkkenbordet med madrester, der tørrer ind.”

Whirpool giver fem gode råd til at komme igennem juleopvasken hurtigst muligt, med det reneste resultat og til mindst mulige omkostninger.

1.  Skyl ikke det beskidte service af, inden det sættes i maskinen. Det er spild af vand og ikke godt for maskinen.  Der er dog én undtagelse: Skyl bestikket af – med mindre opvasken sættes over med det samme – for at undgå rustpletter på knivene og flyverust, som sætter sig på resten af servicet.

2. Pak maskinen tæt, men ikke for tæt. Det er vigtigt ikke at blokere maskinens vandstråler, så de fx kun rammer ét fad, og ikke kan gøre resten af servicet rent.

3.  Brug alt-i-en opvasketaps. På den måde sikrer man, at der altid er nok salt og afspændingsmiddel til at give et flot og rent resultat.

4. Sæt maskinen i gang med det samme, hvis den er fuld. Hvis ikke den er fuld skal lågen lukkes helt tæt. Så undgår man at madresterne tørrer ind.

5. Hvis man har en nyere opvaskemaskine, kan man nøjes med et kort vaskeprogram på forholdsvis lave grader. Det er takket være nyudviklede vaskefunktioner, som gør vasken mere effektiv.

Julen varer længe og koster mange penge

Der er penge at spare ved at være strategisk med sin juleopvask. Ligeledes er der mulighed for at skåne miljøet. Begge dele har noget at gøre med det vand- og energiforbrug, man bruger, hver gang maskinen tændes. Forbruget kan minimeres ved at følge de ovenstående råd. Skulle opvasken alligevel komme til at stå lidt for længe, skal man dog ikke fortvivle:

”Mange nyere opvaskemaskiner er udstyret med funktioner, som kan spule indtørrede madrester væk med højtryksdysser og genbruge skyllevandet, så vandforbruget minimeres. På grund af de innovative funktioner er vaskeprogrammerne korte og temperaturen lav. At de nye maskiner er skånsomme overfor miljøet og pengebesparende er jo blot en bonus,” siger Carsten Nederup, Commercial Manager i Whirlpool Danmark.

Eksempler på nyudviklede vaskefunktioner til effektivisering af opvasken:

PowerClean: De mest genstridige madrester fjernes hurtigt og effektivt fra f.eks. gryder,
pander og fade ved hjælp af højtryksdysser, som er placeret i opvaskemaskinens nederste bagvæg - uden at det går ud over det øvrige service. Det er derfor slut med iblødsætning. Der bliver samtidig plads til 10 ekstra tallerkener i opvaskemaskinen ved at placere kogegrejet lodret i nederste kurv.

6 liter program: Særligt program, der takket være et unikt genbrugssystem, benytter opbevaret skyllevand i begyndelsen af næste opvask. Skyllevandet opbevares i en særlig beholder, og
derfor bruger opvaskemaskinen kun 6 ltr. vand til næste opvask.

For yderligere information, kontakt venligst:

Carsten Nederup, Whirlpool Danmark, tlf. +45 61 63 84 78, mail: carsten_nederup@whirlpool.com

Mikkel Riis-Jørgensen, Geelmuyden.Kiese, tlf. +45 20 77 12 81, mail: mrj@geemluyden-kiese.dk

Besøg venligst Whirlpools presserum for billeder eller kontakt Mikkel Riis-Jørgensen.

• Mad

• teknologi
  • energi

Fakta om Whirlpool
Whirlpool Corporation er verdens største hvidevarevirksomhed (køleskabe, frysere, vaskemaskiner, tørretumblere, mikrobølgeovne, komfurer, emhætter og ovne). Whirlpool omsatte i 2008 for over 17 mia. USD i 170 lande. Virksomheden har over 67 000 medarbejdere samt produktion og tekniske udviklingscentre cirka 67 steder rundt om i verden. Virksomheden markedsfører og sælger Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Bauknecht og andre store varemærker i næsten alle lande i verden. Hovedkontoret ligger i Benton Harbor, Michigan.

I Europa har Whirlpool opereret siden 1989, og Whirlpool's European Operations' Centre ligger i Comerio, Italien. Whirlpool Europe har over 14000 personer ansat. Virksomheden har salg i flere end 30 lande og produktion i syv lande. I dag er Whirlpool Europas mest solgte hvidevaremærke.

Whirlpool har været i Danmark siden 1989, hvor Whirlpool Nordic åbnede sit første salgskontor i København. I Danmark har Whirlpool eksisteret som varemærke siden 1989. Først i kombination med Philips under navnet Philips-Whirlpool, men siden 1991 som selvstændigt varemærke efter at Whirlpool Corporations overtog virksomheden 100%.Yderligere information om virksomheden findes på www.whirlpoolcorp.com og www.whirlpool.dk