Gør terrassen forårsklar med højtryk

Gør terrassen forårsklar med højtryk

I løbet af vinteren har mos, alger og flisepest haft gode vilkår for at brede sig på fliser og belægningssten rundt om i de danske haver. Men nu er det tid at smøge ærmerne op og gøre haven forårsklar. Og det behøver ikke at være hårdt arbejde. Ved at anvende en højtryksrenser til at fjerne alger og andet skidt, går det ellers tidkrævende arbejde som en leg. Dog er det en god idé først at undersøge, hvor hårdt et vandtryk de forskellige materialer kan klare, så man ikke ødelægger noget.

Pas på fliserne

Belægningssten og fliser, der er grønne af alger, kalder nærmest på at blive spulet med en højtryksrenser. Men hvis de spules på fuld styrke, kan overfladen blive beskadiget. Ifølge videncentret for boligejere, Bolius, kan en for hård vandstråle gøre fliseoverfladen ru, så alger får ekstra gode levevilkår. Samtidig kan højtryksrenseren spule sandet mellem fliserne væk, så de kan begynde at vippe. Man bør derfor være forsigtig, når man rengør fliser og belægningssten med en højtryksrenser. En god løsning kan være at montere en fliserenser eller patio cleaner, som den også kaldes, på højtryksrenseren.

Undgå skader – brug fliserenser

En fliserenser er et særligt mundstykke til højtryksrenseren. Fliserenseren har roterende dyser, som fordeler vandstrålens tryk over et større område. Dermed mindskes vandtrykket, så fliserne renses uden at tage skade. Samtidig sikres det, at sandet mellem fliserne ikke spules væk.

Hvis man ikke benytter fliserenser, er det en god idé at teste vandtrykket, inden man går i gang med at rense terrassen, for at se om fliserne kan holde til trykket. Bolius anbefaler, at man starter med at højtryksspule et lille hjørne af terrassen. Man bør holde højtryksrenseren ca. 40-50 cm over fliserne for at sikre, at fliserne ikke ødelægges. Endvidere er det en god ide at sprøjte i en vinkel på ca. 30 grader i stedet for direkte ned på fliserne og sandfugen mellem fliserne, så sandet ikke spules væk.

Tilbehør løser forskellige opgaver

Udover den effektive, men skånsomme fliserenser findes der flere andre former for tilbehør, som kan øge brugen af en højtryksrenser. Med en roof cleaner, som er en teleskopstang med en dyse for enden, kan man for eksempel stå trygt og sikkert på jorden, mens man renser tag og tagvinduer. Eller man kan vaske bilen med en speciel børste til højtryksrenseren, så man undgår at ridse lakken.

Højtryksrensere og tilbehør kan købes i velassorterede byggemarkeder. Nilfisk er et af de mest kendte mærker på markedet indenfor højtryksrensere, og blandt andet XL-BYG kædens mange forretninger landet over fører Nilfisk højtryksrensere med patio cleaner og andet tilbehør.

Med 122 forretninger, der har en samlet omsætning på ca. 8,5 mia. kr. er XL-BYG® én af Danmarks største og mest markante byggevarekæder. XL-BYG driver samtidig en velassorteret webshop med byggematerialer og artikler til hus og have.

Få vores nyheder på mail, tilmeld dig her http://www.xl-byg.dk/moed-os/presse/#/.
Du kan også følge os på LinkedIn og Facebook.