Danmarks bedst omtalte brands 2016

Lego topper YouGov BrandIndex’ liste over brands, der har fået mest positiv omtale herhjemme for femte år i træk, men der er dog ikke så langt til andenpladsen, som der tidligere har været. Det er den norske butikskæde Rema 1000, som haler ind på Lego-giganten.

YouGov BrandIndex sammenligner mere end 300 varemærker i Danmark for at vise, hvilke mærker der har fået mest positiv omtale (Buzz). Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Danmarks rangliste for 2016

Varemærker med højeste Buzz-score i alle kategorier:

Rankings Denmark 2016

Buzz-scoren beregnes ved, at man spørger respondenterne, om de i løbet af de seneste to uger har hørt noget positivt eller negativt om et bestemt varemærke gennem reklame, nyheder, mund-til-mund eller venner og familie. NetScoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.

Lego topper atter listen med en score på 30,8 tæt forfulgt af Rema 1000, som indtager andenpladsen med en score på 28,2 point. Netflix tager tredjepladsen med en score på 21,1.

Apple der indtog fjerdepladsen i 2015 er til gengæld røget ud af listen. Det sammen er Løgismose, Klasselotteriet og Samsung, som i efteråret 2016 fik massiv negativ omtale i forbindelse med meldinger om, at Samsungs nyeste telefon, Samsung Note 7, eksploderer. Flere flyselskaber indførte forbud Samsung Note 7-enheder på deres flyvninger.

Tesla er ny på listen sammen med Änglamark, Tesla, Lidl og Mercedes-Benz.

Højdespringere i 2016

Varemærker med de største stigninger i Buzz-score:

Top Improvers

Oversigten over varemærkerne med den største stigning i Buzz-score viser de varemærker, der har de største stigninger i Buzz-score i 2016 sammenlignet med 2015.

Rejsebranchen er rigt repræsenterer på listen over varemærker med de største stigninger i Buzz-score i 2016. Det hænger bl.a. sammen med, at 2015 var præget af strejker blandt luftfartspersonalet hos SAS og Norwegian og Ryanair afviste at indgå en dansk overenskomst for sit personale. I 2016 har særligt Ryan Air fået mindre negativ omtale og har forbedret sin score med 13,9 point. Rejsekort har også forbedret omtalen af sit brand væsentligt med 7,4 point.

PA Images

• Erhverv

• yougov
  • rema 1000
  • rankings
  • lego
  • brandindex

Om YouGov

Vi tror på styrken i fællesskabet.

Lige fra start har vi været drevet af en enkel tanke: Jo bedre mulighed folk har for at påvirke de beslutninger, som påvirker dem, desto bedre vil disse beslutninger blive.

YouGov People

Kernen i vores virksomhed er det globale netsamfund, hvor millioner af mennesker og tusindvis af politiske, kulturelle og kommercielle organisationer hele tiden udveksler meninger om og holdninger til adfærd og varemærker.

Vi kombinerer denne konstante strøm af data med vores analytiske indsigt og branchekendskab til at udvikle de redskaber og metoder, som muliggør de gode beslutninger.

Og leverer samtidigt et mere præcist, mere håndgribeligt billede af, hvad verden tænker.

Tove Keldsen

Pressekontakt Nordic Marketing Manager PR og Marketing +4531426154