YouSee indbyder til forhandlinger om frit tv-valg

YouSee, der er landets største tv-distributør, indbyder i den kommende tid tv-stationerne til forhandlinger med henblik på at skabe større valgfrihed på tv-markedet.

”YouSee er fast besluttet på at tilbyde større valgfrihed for tv-kunderne, og vi har løbende diskuteret med tv-stationerne, hvordan vi griber det an. Nu tager vi fat på et mere systematisk forløb for at få rammerne på plads for næste skridt,” siger adm. direktør Niels Breining, YouSee.

YouSee lancerede sidste år Ekstrakanaler, som er et abonnementsprodukt, der giver mulighed for at supplere en af de traditionelle tv-pakker med et antal tv-kanaler efter eget valg. Det er dog et krav, at man vælger mindst fire kanaler.

Partierne bag det nye medieforlig har tilkendegivet, at udviklingen på tv-markedet går i den rigtige retning, men at de også forventer, at branchen vil gå endnu videre i løbet af 2013.

”Vi vil gerne af med minimumskravet, så kunderne kan nøjes med at vælge én kanal ekstra f.eks. som supplement til grundpakken. Men det er ikke noget, YouSee kan beslutte alene. Vi skal have en aftale med tv-stationerne først,” siger Niels Breining.

Ekstrakanaler blev indført den 1. oktober 2011 som et supplement til de tre eksisterende tv-pakker, Grund-, Mellem- og Fuldpakken. Ekstrakanaler giver adgang til at vælge mellem 70 danske og udenlandske tv-kanaler til priser fra 10 til 40 kr. pr. måned, dog skal man som nævnt indtil videre vælge mindst fire kanaler.

Knap 50.000 husstande svarende til ca. fire pct. af YouSee’s kunder abonnerer på Ekstrakanaler.

YouSee’s mindste tv-pakke, Grundpakken, indeholder hovedkanalerne fra de tre hjemlige kommercielle tv-stationer samt public service-kanaler fra Danmark og tre nabolande.

YouSee er Danmarks største udbyder af kabel-tv og næststørste udbyder af bredbånd. Selskabet har ca. 1,2 mio. kabel-tv-kunder svarende til ca. 45 pct. af samtlige husstande. YouSee distribuerer 150 forskellige tv-kanaler, som udbydes i en kombination af programpakker (grund-, mellem og fuldpakke) og individuelle tilkøb. YouSee udbyder bredbånd med downloadhastigheder fra 10 til 100 Mbit/s. Selskabet har ca. 400.000 bredbåndskunder. YouSee er et datterselskab af TDC A/S.