Stabiele groei in Scandinavische tuinbranche

Stabiele groei in Scandinavische tuinbranche

Steeds meer mensen in de Scandinavische landen kopen planten en bomen bij tuincentra of kwekerijen en decoreren hun serre op diverse manieren. Tijdens Elmia Garden, dé vakbeurs voor iedereen die zich met tuincentra, kwekerijen en tuinproducten bezighoudt, is deze sterke en stabiele groei duidelijk merkbaar.

“De vraag naar planten en andere tuincentrumproducten is enorm toegenomen. Scandinaviërs willen hun tuin en terras inrichten op allerlei verschillende manieren die voor ons in Scandinavië nieuw zijn. In Zweden en Finland is op dit moment de mediterrane stijl met grote planten en grote potten bijvoorbeeld erg in”, aldus Henrik Landén, projectleider voor Elmia Garden.

De verkoop van planten en andere tuinproducten laat in de Scandinavische landen een stabiele groei zien. Uit branchecijfers blijkt dat de algemene omzet in winkels de afgelopen jaren met 4–5% toenam.

Wedstrijd voor bloemisten

Tegelijkertijd heeft Elmia Garden zich ontwikkeld tot de belangrijkste ontmoetingsplaats voor de (inter)nationale branche in Noord-Europa. Op deze beurs ontmoet iedereen die zich beroepsmatig met de verkoop van tuincentrumproducten en tuindecoratie bezighoudt elkaar.

Ook voor bloemisten is Elmia Garden een belangrijke ontmoetingsplaats. In slechts enkele jaren is de Flower Grand Prix by Elmia, de wedstrijd waarin bloemisten het tussen de bezoekers op de beursvloer tegen elkaar opnemen in bloembinderij, een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van de bloemenbranche en een van de meest prestigieuze bloemistenwedstrijden van Zweden geworden.

Het toenemende belang van de beurs is een resultaat van de eveneens toenemende consumenteninteresse, maar vooral van het uitwisselen van kennis tijdens seminars, workshops en ontmoetingen op de beursvloer – ontmoetingen die de voorwaarden voor ontwikkeling scheppen.

Trends en zaken

Elmia Garden brengt toonaangevende spelers uit de branche samen om trends, nieuwe producten en diensten te presenteren en om kennis die tot nieuwe deals leidt op te doen.

“Wij gaan naar Elmia Garden omdat het hier in Zweden een vanzelfsprekende ontmoetingsplaats is”, aldus Erica Dahlqvist van de Zweedse keten Blomsterlandet. Zij heeft door de jaren heen de meeste Garden-beurzen bezocht. “Het is een beurs met veel goede lezingen, en de kwaliteit van de beurs en de standhouders is erg goed.”

“Ziet u momenteel meer trends?”

“Groene planten blijven deze lente populair. Ze zijn een vanzelfsprekend onderdeel van het interieur. Bij deze trend, die we ‘mystiek groen’ noemen, horen ook veel zwarte details. Naast de weelderige groene trend is er de kleurrijke, overdadige trend, met bloempotten en planten in heldere lentekleuren.”

Elmia Garden

Elmia Garden is een vakbeurs voor mensen die werkzaam zijn in de tuin-detailhandel, het hoveniersbedrijf en de sierbestrating. Door de jaren heen is de beurs uitgegroeid tot een van Noord-Europa's belangrijkste ontmoetingsplaatsen voor de branche, zowel nationaal als internationaal. Standhouders presenteren hun plantmaterialen, kweektechnologieën, potten, tuindecoraties en andere producten en diensten aan klanten in de tuinbranche. Data volgende Elmia Garden: 29–30 september 2015. www.elmia.se/en

Voor meer informatie:

Henrik Landén, Business manager, +46 36 15 22 57, henrik.landen@elmia.se

Related events

Elmia - the trade show organizer in Jönköping

Elmia AB is a leading Nordic trade show organizer and arranges shows within a wide range of business areas. We also host conferences, congresses and events.

As a meeting-place, Elmia enjoys a powerful position – at the heart of the Nordic region where people and companies either have or are looking for new ideas, products and services.

Elmia AB
55006 Jönköping