Blogikirjoitus -

Yhdessä kohti innovaatioita

AbbVien Brand Manager Riina Öhman istuu näköalapaikalla, josta käsin hän pääsee työskentelemään uusien mielenkiintoisten lääkeinnovaatioiden parissa. Työpäivät kruunaa AbbVien positiivinen ja ystävällinen ilmapiiri, joka kannustaa onnistumisiin.

Öhmanin tie lääkealalle kävi alun perin sattumalta vuonna 1999. Tradenomiksi juuri valmistuneella naisella ei tuolloin vielä ollut aavistustakaan, mitä alalta odottaa.

”Olen aina ollut kiinnostunut terveydestä ja siihen liittyvistä asioista. Siksi tartuin aikoinaan lääkealan työpaikkailmoitukseen. Ja onneksi tartuin, sillä vuosien myötä kiinnostus alaa ja työtä kohtaan on vain lisääntynyt. Parasta siinä on, että tavoittelemme jatkuvasti uusia innovaatioita, jotka auttavat potilaita ja parantavat heidän elämänlaatuaan”, intoilee Öhman.

AbbVien immunologian yksikössä Brand Managerina Öhman aloitti kaksi vuotta sitten. Lääkeala on Suomessa suhteellisen pieni, joten hän oli jo kuullut alan kollegoiltaan paljon hyvää yrityksestä.

”Nyt pari vuotta yrityksessä työskenneltyäni on helppo vahvistaa, että suositukset pitivät aidosti paikkansa!”

Monialaista yhdessä tekemistä

Öhmanin työarjelle on ominaista vauhdikkuus, joka johtuu tiiviistä tahdista tuotteiden parissa. Se ei häntä kuitenkaan haittaa, päinvastoin. Työnsä parhaiksi puoliksi hän nimeääkin haastavuuden ja monipuolisuuden, jotka tuovat sopivaa positiivista virettä työpäiviin.

”Työssäni on tärkeää hallita pieniä ja isoja kokonaisuuksia, tuntea tuotteet ja tuntea data. Pidän siitä, että haasteita riittää ja tuotteiden kanssa tapahtuu paljon. En todellakaan ehdi leipiintyä rutiineihin, sillä täällä ei tylsää päivää näe!” Öhman nauraa.

AbbViella on monialainen matriisiorganisaatio, jonka työkulttuurille on ominaista työskentely yhdessä eri toimintojen kesken. Brand Managerin työssä tämä näkyy päivittäisenä yhteydenpitona muihin osastoihin, kuten viestintään, myyntiin ja lääketieteelliseen osastoon

”Niin sanottu cross-functionaalisuus eli monialaisuus on äärimmäisen hyvä työtapa ja edellytys tekemisellemme. Se helpottaa yhteydenpitoa muihin osastoihin ja asiantuntijoihin. Kaikkien työpanosta tarvitaan, ja kun tehdään yhdessä, myös onnistutaan yhdessä”, kertoo Öhman.

Työarki täynnä iloa

AbbVien yhteishenki on saavuttanut hyvää mainetta: yritys on menestynyt useana vuonna Great Place to Work -tutkimuksessa. Kilpailutulosten pohjalta on käynyt ilmi, että työntekijät kokevat sisäisen me-hengen vahvaksi. Öhmanin mukaan kiitos hyvästä työilmapiiristä kuuluu erityisesti johdolle, HR:lle ja esimiehille.

”Henkilöstön hyvinvointi on johdolle tärkeää ja se näkyy. HR:n toimesta järjestetään runsaasti yhteisiä tilaisuuksia ja tempauksia – vietämme paljon yhteistä aikaa. Lisäksi esimiehet pitävät hyvää huolta omista tiimeistään ja työntekijöistään. Työilmapiirillemme on ominaista paitsi tekemisen meininki myös tietynlainen positiivinen rentous. Meillä saa ja pitää nauraa!”

Tulevaisuuteen Öhman katsoo positiivisin mielin. Hän uskoo lääkealan tuovan eteen vielä runsaasti uusia oppeja ja innovaatioita.

”Tällä hetkellä valmistelen lanseerausta. Taidan olla juuri oikealla alalla, kun vielä parinkymmenen vuoden jälkeenkin innostun näin valtavasti omasta työstäni”, Öhman nauraa.

FI-ABBV-190056/06.2019

• Terveyden-, sairaanhoito