MUISTUTUSKUTSU 12.7. Kestävä Terveydenhuolto -hanke SuomiAreenalla: Pitkäaikaissairauden vuoksi tekemättä jäävä työ aiheuttaa luultua suuremmat kustannukset, osoittaa uusi suomalainen selvitys

Kestävä Terveydenhuolto -hanke järjestää keskustelutilaisuuden SuomiAreenalla 12.7.2017 klo 8-10 (aamiainen 7.30 alkaen) Porin Suomalaisella Klubilla (Eteläranta 10, 28100 Pori) teemalla Tekemätöntä työtä, näkymättömiä kustannuksia.

Tilaisuudessa julkistetaan selvitys reumaa ja tulehduksellisia suolistosairauksia sairastavien työ- ja toimintakyvystä. Selvityksen osana teetettyyn kyselyyn vastasi 1057 Reumaliiton ja Crohn ja Colitis ry:n jäsentä. Tuloksien perusteella pitkäaikaissairauden vuoksi tekemättä jäävä työ aiheuttaa luultua suuremmat kustannukset. IBD- ja reumasairaudet vaikuttavat huomattavasti sairastavien tulonmuodostukseen. Siihen vaikuttavat työkyvyttömyyden lisäksi esimerkiksi vajaakuntoisena työskentely sekä työn valinta.

Selvityksen ovat tehneet yhteistyössä AbbVie Oy, Crohn ja Colitis, Elinkeinoelämän Keskusliitto, Lääkäriliitto, Reumaliitto, Sitra, Tehy, Terveystalo ja Työterveys Helsinki.

Ajankohta: keskiviikko 12.7. klo 8–10 (aamiainen klo 7.30 alkaen)

Paikka: Porin Suomalainen Klubi, Eteläranta 10

Ohjelma:

7.30 Aamiaistarjoilu

8.00–8.05 Tilaisuuden avaus
Tuomo Yli-Huttula, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Finanssiala ry

8.05–8.30 Perustuslaki palvelulupauksena
Ilkka Kantola, teologian tohtori, kansanedustaja

8.30–9.00 Mikä on tekemättömän työn hinta? Selvitys pitkäaikaissairauksien vuoksi tekemättä jäävän työn kustannuksista
Jan Schugk, asiantuntijalääkäri, Elinkeinoelämän keskusliitto

9.00–9.30 Mikä sotessa oikeasti maksaa? Tuore selvitys lääkkeiden ja kuljetusten kokonaiskustannuksista
Eveliina Huurre, projektijohtaja, Sitra
Heikki Lukkarinen, LT, dosentti, vanhempi neuvonantaja, Sitra

9.30–10.00 Paneelikeskustelu
moderaattorina Tuomo Yli-Huttula

Ilmoittautuminen:

Kestävä Terveydenhuolto -hankkeen tavoitteena on haastaa yhteiskuntaa ja terveydenhuollon ympäristöä pohtimaan, miten suomalaista terveydenhuoltojärjestelmää ja -ympäristöä uudistetaan asiakaslähtöisesti ja ennakkoluulottomasti. Hankkeen tarkoitus on myös tarjota uusia näkökulmia siihen, miten ihmisten hyvinvointi sekä työ- ja toimintakyky pystytään turvaamaan nyt ja tulevaisuudessa sairastumisesta huolimatta. Verkosto on perustettu 2015 ja siinä ovat mukana AbbVie, Finanssiala ry, Hyvinvointialan liitto, Lääkäriliitto, Sitra, SOSTE, Tehy ja YTHS.

AbbVie on maailmanlaajuinen, tutkimuslähtöinen biolääkealan yhtiö, joka aloitti toimintansa vuonna 2013 eriydyttyään Abbottista. Yhtiön missiona on kehittää ja markkinoida kehittyneitä hoitoja hankaliin ja vakaviin sairauksiin asiantuntemuksensa, sitoutuneen henkilöstönsä ja innovaatiokykynsä avulla.

Maailmanlaajuisesti AbbVie työllistää noin 29 000 henkeä ja markkinoi lääkkeitään yli 170 maassa. AbbViellä on Suomessa noin 85 työntekijää ja toimisto sijaitsee Espoossa.

Lisätietoa yrityksestä, sen työntekijöistä ja tuotteista saat osoitteesta http://www.abbvie.fi/?trackingSelection=Yes tai http://www.abbvie.com/.