Blogikirjoitus -

Kesätoimari kuittaa ja kiittää!

Tänään on viimeinen päiväni kesätoimitusjohtajana. Viisi viikkoa meni todella nopeasti! Kuten alussa arvelinkin, niin en ehtinyt tänä aikana vielä tottumaan titteliini enkä ajatukseen siitä, että minut todella valittiin tähän tehtävään. Olo on edelleen yhtä epätodellinen ja kiitollinen! Tämä oli todella mahtava kokemus, ja opin matkan varrella paljon.

Ensimmäisten viikkojen aikana vietin paljon aikaa tien päällä ja tutustuin pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereen, Turun, Kajaanin ja Kuopion toimistoihin. Eri toimistoilla oli aina hauska käydä, ja vastaanotto oli poikkeuksetta innostunut ja lämmin. Kaikki tapaamani ihmiset olivat yksi ehdottomasti parhaita puolia ajastani kesätoimitusjohtajana. Aina hieman harmitti lähteä jatkamaan matkaa toimistolta, jossa olin jo ehtinyt ystävystymään monien mahtavien kollegoiden kanssa. Oli myös hienoa nähdä, kuinka innostuneita ihmiset täällä ovat olleet tekemästään työstä, ja kuinka mielellään he esittelivät sitä minulle.

Myös asiakkaat toivottivat minut avoimin mielin tervetulleeksi, ja pääsinkin tutustumaan monen asiakkaan toimintaan. Oli mielenkiintoista oppia lisää monesta eri toimialasta, joista osa oli minulle täysin uusia. Sen lisäksi, että opin eri aloista lisää, pääsin myös näkemään monta erilaista yrityskulttuuria ja tapaa johtaa, sekä perehtymään siihen, millaisten asioiden kanssa tällä hetkellä eri aloilla painitaan. Näin kuinka asiakassuhteista pidettiin hyvin huolta, ja kuinka heidän kanssaan pyrittiin rakentamaan vahvaa kumppanuutta.

Olen oppinut luonnollisesti paljon myös Adeccosta sekä alasta yleisesti. Vaikka minulla ei ollut henkilöstöalalta aiempaa kokemusta, enkä ollut rehellisesti sanottuna sitä myöskään aiemmin omalla kohdallani juurikaan harkinnut, niin kollegoiden innostus tarttui nopeasti ja huomasin kuinka monipuolinen ja mielenkiintoinen tämä ala onkaan! Alan lisäksi opin myös esimerkiksi johtamisesta sekä hahmottamaan isoja kokonaisuuksia. Myös käsitys omista vahvuuksistani sekä kehityskohteistani selkeytyi, josta on varmasti iso hyöty tulevaisuudessa.

Tämän kokemuksen myötä opin myös, että aina kannattaa yrittää, ja oman mukavuusalueen ulkopuolella oppii eniten. En olisi ikinä uskonut, että minut valittaisiin tähän tehtävään, kuten en myöskään sitä, että pystyisin pyöräilemään 200 kilometriä Jyväskylästä Kuopioon – suoritin tämän pyöräilyhaasteen viimeisenä viikonloppunani toimitusjohtajamme Jukka-Pekka Annalan kanssa. Minulla ei juurikaan ollut aikaisempaa kokemusta pyöräilemisestä, kuten ei myöskään toimitusjohtajuudesta, mutta sitkeydellä, sisulla ja rohkeudella pääsee pitkälle. Ja voittajafiilis perillä oli ehdottomasti kaiken työn arvoista! Matkan aikana pääsimme myös vaihtamaan lisää ajatuksia JP:n kanssa, ja pääsipä hän myös työntämään minua ylös jyrkimpiä mäkiä, kun voimani meinasivat loppua. Se oli hyvä osoitus siitä, kuinka hyvä typpi hän on.

Matkani Adeccon kanssa ei suinkaan lopu tänään, vaan jatkan vielä heinäkuun ajan muiden maiden kesätoimitusjohtajien kanssa kansainvälisten Adecco Groupilta tulevien tehtävien tekemistä. Tehtävät ovat tähän mennessä olleet todella monipuolisia, sisältäen muun muassa datan keräämistä, tulevaisuuden markkinointijulisteen suunnittelua, sekä uusien liiketoimintamahdollisuuksien innovointia. 46 kesätoimitusjohtajan joukosta yksi pääsee alkusyksystä Sveitsiin viettämään kuukauden globaalin toimitusjohtajamme Alain Dehazen rinnalla.

Syksyllä minua kutsuu siis toivottavasti Sveitsi, mutta myös koulu. Palaan mielelläni takaisin kouluun vielä noin vuodeksi, jonka jälkeen minusta tulee ekonomi. Kokemus kesätoimitusjohtajana tukee minua varmasti myös opiskeluissa, sillä pystyn peilaamaan opiskeltavia asioita nyt myös täällä oppimaani. Minut näkee syksyllä myös juontamassa ja moderoimassa Future of Work -paneelikeskustelun.

Näemme siis syksyllä uudestaan, mutta sitä ennen haluan toivottaa kaikille oikein mukavaa ja aurinkoista kesää! Muistakaa levätä ja rentoutua, mutta myös haastaa itseänne, vaikka sitten pyöräilyn merkeissä :)

Tuhannesti kiitoksia kaikille!

Vuoden 2019 kesätoimitusjohtaja Vivika Viikari