Adeccoa ja Tampere-taloa johdetaan suurella sydämellä – ”Yhteistyöllä rikastutamme ihmisten elämää”

Adecco Finland ja Tampere-talo ovat yhteistyökumppaneita, joita molempia vievät eteenpäin omien alojensa asiantuntijat, visionäärit ja rohkeat johtajat.

Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas tunnetaan aikaansaavasta otteesta Tampere-talon ohjaksissa. Adeccon Jukka-Pekka Annala puolestaan on kasvattanut ennakkoluulottomasti yhtiökumppaninsa kanssa Rekrytointipalvelu Sihdin Suomen suurimpien henkilöstöpalveluyritysten joukkoon ja yrityskauppojen myötä siirtynyt Adecco Finlandin toimitusjohtajaksi. Molemmat johtajat korostavat kasvun ja kehittämisen tärkeyttä, jota Annala kuvailee koko työn ”happena”.

Molemmat talot ovat viime vuoden aikana olleet muutosmyllerryksissä, Adecco viime kesäisten yrityskauppojen ja Tampere-talo suuren remontin ja palvelujen uudistamisen myötä. Tampere-talon toiminnallinen uudistamishanke oli alkanut kahdeksan vuotta sitten hankkeena, jonka kärkenä oli harjoitustilan rakentaminen Tampere Filharmonialle. ”Aloimme viisi vuotta sitten tarkastelemaan hanketta tarkemmin. Tampere-talossa oli muitakin kehittämisen ja uudistuksen sekä tarpeita että mahdollisuuksia. Aloitimme prosessin tapaamalla 200 nykyistä ja potentiaalista Tampere-talon asiakasta ja kysyimme heidän tarpeitaan ja toiveitaan. Tämä kaikki on sen tulosta”, Ahokas kertaa.

”Samoihin aikoihin kävi ilmi, että Tampereen kaupunki ei ollut vielä löytänyt ratkaisua mittaamattoman arvokkaalle kansallisaarteelle Muumimuseolle. Täydelliset tilat löytyivät lopulta Tampere-talosta”, Ahokas jatkaa. Muumifaniksi tunnustautuva Ahokas itse on silminnähden ylpeä ja innostunut Muumien uudesta kodista ja kertookin joka päivä joutuvansa muistuttamaan itseään kuinka onnekas on päästessään työskentelemään päivittäin upean Tampereen taidemuseon hyvässä huomassa ja hoidossa olevan Muumi-kokoelman kanssa.

Sekä Ahokas että Annala tuntuvat molemmat olevan omassa unelmatyössään. Tämä näkyy omistautumisessa omaa työtä kohtaa sekä aidosta kiinnostuksesta tehdä työtä ihmisten kanssa. Molemmat käyttävät usein sanaa ”intohimo” työstään ja henkilökunnastaan puhuessaan. Yhteistyö talojen kesken on vahvistunut pikkuhiljaa ja saanut uusia muotoja. ”Tampere-talon strateginen valinta on ollut panostaa poikkeuksellisen paljon omaan osaavaan henkilökuntaan, jonka vuoksi on luonnollista, että meillä on yhteistyökumppanina yritys, joka on alan ehdotonta kärkeä”, itsekin silloisen Sihdin kautta Tampere-talolle rekrytoitu Ahokas kertoo. Ahokas kehuu Adeccon omaleimaista ja asiakkaan tarpeisiin räätälöityä, ennakoivaa tapaa tehdä asioita.

Adeccolla ja Tampere-talolla samanlaiset arvot

Tiiviimpi yhteistyö sai alkunsa silloisen Sihdin toimitusjohtajana työskennelleen Annalan aloitteesta, joka oli rekrytointiin liittyvän tapaamisen yhteydessä kysellyt yhteistyön laajentamisesta. Yhteinen sävel löytyi Annalan mukaan heti. Yrityksiä yhdistää samanlaiset arvot, asiakkaan kuunteleminen, heidän tarpeisiinsa vastaaminen ja omaleimainen tekeminen. Kummallakaan ei nouse ylitse muiden mikään yksittäinen yhteinen projekti, vaan ennemminkin luottamus yhteistyökumppanin osaamiseen omalla ydinliiketoiminta-alueellaan.
”Minulla on jäänyt mieleen monta ihan loistavaa konserttia”, kertaa Annala. ”Tehdessämme yhteistyötä pystymme samalla rikastuttamaan aika monen ihmisen elämää. Mielestäni se on todella arvokasta”. Ahokas puolestaan nostaa esiin onnistuneet, ”ihan loistavat” yhteistyönä tehdyt rekrytoinnit. Ensi syksynä Adecco ja Tampere-talo järjestävät yhteistyössä Tampere-talossa kaikille kiinnostuneille avoimen Teollisuuden Iltapäiväseminaarin. Seminaarissa käsitellään teollisuuden alan ajankohtaisia asioita mielenkiintoisten puhujavieraiden vetäminä.

Muumimuseon avajaiset kesäkuussa

Suurelle yleisölle näkyvimpiä muutoksia Tampere-talossa lienevät tänä keväänä avautunut, asiakkaiden toiveiden mukaan uudistettu valoista ravintola Tuhto sekä yleisön toiveista alkunsa saanut myymälä. Suuri ja odotettu viikonloppu on myös 17.–18.6., kun Tampere-talossa vietetään Muumimuseon avajaisia.

”Mietimme yhdessä kaikkien Muumimuseoon liittyvien kumppaneiden kanssa millaiset avajaiset haluamme järjestää, ja mikä olisikaan Suomen itsenäisyyden juhlavuoden suurimmalle kulttuurihankkeelle sopivampaa kuin juhlia YHDESSÄ maksuttomassa kansanjuhlassa”, Ahokas kertoo. Vain museokäynnistä peritään sisäänpääsymaksu. Avajaispäivänä Tampere-talossa ja Sorsapuistossa juhlivat kaikki ikään katsomatta. Ohjelmaa on todella monipuolisesti teatteriesityksistä tanssiin, muumivaihtotoreihin ja erilaisiin musiikkiesityksiin sekä yhteiseen tekemiseen ja osallistujia tulee niin ympäri Suomen kuin ulkomailtakin. Muumimuseo on lauantaina auki puoleenyöhön asti ja iltaa kohti ohjelmaa riittää myös aikuiseen makuun. Myös Adecco on mukana juhlahumussa ja tuo paikalle lasten CV-klinikan. Klinikalla lapset pääsevät tekemään ensimmäisen oman leikkimielisen CV:nsä ja myös aikuiset ovat tervetulleita paikalle juttelemaan Adeccon asiantuntijoiden kanssa työnhakuun liittyvistä asioista.

Viikonloppu on ilon juhlaa ja myös Adecco on mukana pilke silmäkulmassa. Vaikka pilkettä ei puutu toimitusjohtajienkaan silmäkulmista, vakavoituivat molemmat pohtimaan toistensa sisäisiä muumihahmoja. Annalan vastaus tuli pidempiä pohdiskelematta: ”Paulina on Pikku Myy. Täynnä virtaa ja tarvittaessa kipakka. Hän on rohkea ja sanoo mitä ajattelee.” ”Ja Pikku Myyllä on aina hauskinta”, Ahokas lisää. Ahokas tuntee Muumit selkeästi hyvinkin syvällisesti ja pohdiskelun jälkeen vastaus on yllättävä: ”JP olisi Muumimamma. Muumimamma on huolehtija, joka ajattelee toisia ihmisiä. Hän on todella luova ja hänellä on aina ässiä taskussa. Hänellä on lisäksi hirveä määrä todella viisaita sanoja mihin tahansa tilanteeseen.” Hyvin kuvaukset osuivat kohdilleen, sillä Ahokas kertoo tehneensä netissä testin, jossa hän oli saanut tulokseksi Pikku Myyn. Myös Annala yllytetään testin tekoon ja kuinka ollakaan, tulokseksi tulee Muumimamma. Nyt viimeistään se on uskottava: Ahokas, jos joku tuntee Muumit.