Eläkkeelle jäänyt vuokratyöntekijämme: ”Vuokratyön kautta voi päästä monenlaisiin hommiin”

Seppo Ollakka, 63, teki pitkän työuran varasto- ja logistiikka-alalla. Eläkkeelle hän jäi lokakuun lopussa, mutta ennen sitä hän työskenteli pitkään Adeccon kautta LVI Dahlilla Oulussa.

LVI Dahl on Pohjoismaiden ja Itämeren alueen johtava LVI-tuotteita, kunnallistekniikkaa ja teollisuuden putkituotteita myyvä tukkukauppa. Oulun lisäksi yritys toimii esimerkiksi Kemissä, Rovaniemellä ja muualla eteläisemmässä Suomessa. Ollakka kertoo käyneensä Oulun lisäksi tutustumassa myös Kemin ja Rovaniemen toimipisteisiin.

Ollakan työtehtävinä olivat erilaiset tavaranvastaanottotyöt, kuten tavaran vastaanottaminen ja hyllyttäminen.

Palataan ajassa hetkeksi taaksepäin.

Koulunpenkiltä Ollakka meni töihin sähkötukkuun, jossa hän ehti olla yli kaksikymmentä vuotta. Sitten tuli lama-aika ja työt loppuivat. Sen jälkeen Ollakka muun muassa koulutti itseään lisää ja työskenteli reilut viisi vuotta Lasilipposella tekemässä tuulilaseja.

”Vuokratyön kautta voi päästä monenlaisiin hommiin”

Yhteistyö Adeccon kanssa on sujunut Ollakan mukaan hyvin. Muutenkin hän pitää vuokratyötä hyvänä asiana.

”Asiat on aina saanut sovittua puhelimitse, eikä ole ollut mitään hämminkejä. Vuokratyön kautta on mahdollista päästä moneenkin paikkaan töihin, kun käy vain kysymässä ja näyttää omat kykynsä.”

LVI Dahlilla on tälläkin hetkellä Adeccon kautta useita vuokratyöntekijöitä. Ainakin Ollakka tykkäsi työskennellä yrityksessä, sillä työtä sai tehdä vapaasti.

”Sain itse päättää monista asioista ja suunnitella hommia välillä. Minulle annettiin täydellisesti vapaat kädet touhuta.”

Eläkepäiville Ollakalla ei vielä ole suurempia suunnitelmia.

”Jatkossa minulla on päivisin aikaa kuntoilla ja hiihtää enemmän. Aion viettää aikaa koirien kanssa ja ulkoilen.”

• vuokratyö