Kesätyögallup – osa I

Sonja, 18
”Opiskelen taidelinjalla lukiossa. Menen syksyllä toiselle luokalle, kun olin vuoden vaihdossa. Tein välivuotenani muun muassa mallin töitä Espanjassa, jonka lisäksi opiskelin yksityislukiossa taiteita ja bisnestä. Tällä hetkellä olen kesätöissä feissarina. Tulevaisuudessa haluaisin alkaa yrittäjäksi, jossa voisin hyödyntää teknologiaa, sillä se on tulevaisuutta.”

Sami, 24
”Olen tänä kesänä kesätöissä marjamyyjänä. Tämä on ensimmäinen kesä tässä työtehtävässä ja olen tykännyt. Muuten opiskelen lähihoitajaksi Stadin ammattiopistossa. Syksyllä jatkan todennäköisesti kotihoidon työtehtävissä. Tein sitä myös viime kesän ja niitä töitä olen tehnyt myös koulun ohella.”

Deniz, 26
”Opiskelen Rovaniemellä Lapin yliopistossa oikeustiedettä ja aloitan syksyllä viidennen vuoden. Tällä hetkellä olen töissä Patentti- ja rekisterihallituksessa, jossa teen erilaisten kaupparekisteri-ilmoitusten käsittelyä ja rekisteröintiä. Olen tehnyt opintojeni ohella koko ajan oman alan töitä ja jatkan niitä myös syksyllä. Tulevaisuudessa haluaisin asua ulkomailla ja olla mukana kansainvälisisä työkuvioissa. Olin tänä keväänä vaihdossa Italiassa ja innostuin siellä ulkomailla olemisesta.”

Samuel, 20
”Opiskelen tällä hetkellä merkonomiksi ensimmäistä vuotta. Nyt teen face to face -myyntiä, eli myyn kasvotusten ihmisille Planin lahjoituksia. Teen tätä samaa myös opintojeni ohella. Tulevaisuudessa haluan myydä, matkustaa ja perustaa yrityksen.”

• nuoret
  • kesätyö